Seurakuntamatka Setumaalle tutustutti virolaiseen arkeen ja juhlaan

Joukko Ylöjärven ja Tallinnan Pyhän Hengen seurakuntalaisia teki retken Kaakkois-Viroon, Setumaalle 4.-7.8.2016. Matkalle osallistui 37:n hengen ryhmä. Setukaiset ovat vanha suomalais-ugrilainen heimo, joka vaalii omaa perinnettään mm. vuotuisten Leelo-juhlien kautta. Seton murre on yksi Etelä-Viron murteista yhdessä võron, tarton ja mulgin murteiden kanssa. Setukaiset ovat perinteisesti ortodokseja.

20160805_105035_resized_THUMB.jpg

Saimme matkalle Setumaalle kuulla Antsu Honkkilan muistoja ystävyysseurakuntatyön alkuvaiheilta 1980-luvulla. Tilanne oli silloin perin toisenlainen, Neuvosto-Virossa liikkuminen hankalaa ja seurakuntatyö vaativaa. Monet paikallisten pappien nimet tulivat esiin Antsun kertomuksissa sekä se, miten kirkon työtä tehtiin vaatimattomissa olosuhteissa.

Setukaisia perinteisissä puvuissaan Kaakkois-Viron historia ulottuu kauas Liivinmaan ja Pihkovan aikaan, lännen ja idän rajaseuduille. Vastselinan linnan raunioilla kulkiessamme kuulimme, että alueelle on suunnitteilla pyhiinvaelluspaikka, jollainen se aikanaankin oli.

Võrun kaupungissa F.E. Kreuzwaldin museossa sai huomata, kuinka tiiviit yhteydet Kreuzwaldilla oli moniin suomalaisiin, mm. Elias Lönnrotiin. Nämä kaksi lääkäriä kokosivat oman työnsä ohessa valtaisan määrän vanhoja runoja, kertomuksia ja kansatietellistä materiaalia. Oman kielen ja kulttuurin merkitys tuli esille samoin setukaisten juhlassa. Oma murre, lauluperinne ja käsityötaidot välittyvät juhlissa uusille sukupolville pieni hymynkare suupielessä.

Vastselinan kirkkoSunnuntaina osallistuimme jumalanpalvelukseen Vastselinan kirkossa. Siinä yhteydessä kastettiin yksi lapsi ja kolme aikuista. Matkaa varten koottu ja harjoitettu kuoro lauloi Sarin johdolla virolaisia hengellisiä lauluja sekä yhden laulun myös seton murteella.

Paluumatkalla vehreitten, kumpuilevien Etelä-Viron maisemien keskellä vahvistui kokemus siitä, miten paljon annettavaa ystävyysseurakuntatoiminnalla voi olla seurakunnille. Saamme uusia ystäviä, uusia näkökulmia ja saamme myös yhdessä pohtia, mitä on olla ja elää kristittynä tässä ajassa. Toivottavasti tulevaisuudessa tämän kaltaiset yhteiset matkat antavat lisää mahdollisuuksia tutustua virolaisten arkeen ja juhlaan. Ainakin parille seuraavalle vuodelle suunniteltiin jo tulevia retkiä.

Teksti: Jyrki Koivisto

Kuvat:
Setukaisia perinteisissä puvuissaan Setukaisten vuotuisessa juhlassa Värskassa.
Ryhmä tutustumassa Vastselinan keskiaikaiseen linnoitukseen.
Kuoro lauloi sunnuntain jumalanpalveluksessa Vastselinan valoisassa kirkossa.

2016-08-18 15:42:01.0