Esirukouksissa kuuluvat kielteisten turvapaikkapäätösten tarinat

Espoon seurakunnista on lähtenyt liikkeelle kampanja, jossa Maahanmuuttoviraston eli Migrin antamia kielteisiä turvapaikkapäätöksiä luetaan seurakunnissa. Kampanjan tavoitteena on nostaa esille turvapaikanhakijoiden huolestuttava tilanne. Ylöjärvellä päätöksien tekstejä tai niiden osia on liitetty mm. esirukoukseen.

Kampanja on kiinnittänyt huomiota tilanteisiin, joissa Maahanmuuttovirasto on itse myöntänyt turvapaikanhakijoiden kertomukset ja vaaran todelliseksi, mutta silti päätökset ovat kielteisiä. Päätökset ovat kokonaisia ja aitoja annettuja päätöksiä.

Jo yli 30 seurakuntaa ympäri Suomen on liittynyt tähän paastonajan kampanjaan. Kukin seurakunta päättää itse, missä tilaisuuksissa ja miten päätöksiä luetaan.

Ylöjärvellä päätöksiä tai niiden osia on liitetty mm. esirukoukseen. Niiden kautta on pysähdytty yksittäisen ihmisen tarinan äärellä paaston aikana. Tekstejä on käsitelty kuten seurakunnalle lähetettyjä ihmisten elämäntarinoita sisältäviä esirukouspyyntöjä. Kantaa siihen onko päätös oikea tai väärä ei ole haluttu ottaa. Kirkossa on merkityksellistä antaa ääni ihmisille, joiden ääni ei muuten kuulu. Turvapaikanhakijat ovat yksi niistä ihmisryhmistä yhteiskunnassamme, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa.

Kampanjaa on kritisoitu siitä, että se arvostelisi viranomaisten toimintaa. Ylöjärven seurakunnan kokemukset yhteistyöstä Migrin kanssa ovat erittäin hyvät. Tässä kampanjassa Ylöjärvellä muistammekin samalla suuren työtaakan alla painivia Migrin työntekijöitä.

Kirkko on historiansa aikana sekä huolehtinut monella tapaa yhteiskunnallisista asioista että tuonut esiin yhteiskunnallisia epäkohtia. Tämä kampanja ei eroa kirkon yleisestä yhteiskunnallisen vaikuttamisen tavasta.

2017-03-21 15:23:44.0