Kuuden seurakunnan yhteistyöselvitys käynnistyi Länsi-Pirkanmaalla

Hämeenkyrön, Ikaalisten, Jämijärven, Kihniön, Parkanon ja Ylöjärven seurakuntien edustajat kokoontuivat Ylöjärvelle maanantaina 15. toukokuuta kuuden seurakunnan yhteistyöselvityksen ohjausryhmän ensimmäiseen kokoukseen.

Avoimella mielellä avoimessa ringissä.

Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulin asettaman selvitysmiehen, Matti Piispasen, johdolla käytiin yhdessä läpi edessä olevaa prosessia. Ohjausryhmä kuuli selvitysmiehen ajatukset yhteistyön mahdollisista eri rakennevaihtoehdoista. Yhteistyö voi olla sopimuspohjaista, seurakuntayhtymämalliin perustuvaa tai se voi rakentua seurakuntaliitoksin.

Kokouksessa kartoitettiin seurakuntien edustajien ajatuksia yhteistyöselvityksen lähtiessä liikkeelle. Yhteisenä tavoitetilana on luoda yhteistyön kautta entistä paremmat toimintaedellytykset seurakuntatoiminnalle kunkin omalla alueella. Ohjausryhmän työskentely jatkuu syksyllä elokuusta lähtien, jolloin aloitetaan tarkempi perehtyminen yhteistyön edellytyksiin talouden, kiinteistöjen, henkilöstön ja toiminnan näkökulmista.

Selvitysmiehen tehtävänä on selvittää yhteistyön mahdollisuuksia ja edellytyksiä. Ohjausryhmä toimii seurakuntien äänenä sekä palautefoorumina. Selvitysmies tekee esityksen yhteistyön toteuttamisen mallista helmikuun 2018 loppuun mennessä. Lopulliset päätökset osallistumisesta yhteistyöhön tekevät kunkin seurakunnan kirkkovaltuustot.

2017-05-18 08:31:00.0