Selvitysmies esittää seurakuntaliitoksia

Seurakuntien yhteistyöselvityksen selvitysmies esittää, että Hämeenkyrön, Ikaalisten, Kihniön ja Parkanon seurakunnat liitetään Ylöjärven seurakuntaan 1.1.2019 lukien.
Laajennetun ohjausryhmän kokous 30.1.2018 Vuorentaustan srk-kodilla

Tiistai-iltana 30.1. oli seurakuntien yhteistyöselvityksen ohjausryhmä viimeistä kertaa koolla – laajennetussa muodossa tällä kertaa. Kokouksessa esiteltiin selvitysmies Matti Piispasen tekemä yhteistyöselvityksen kokonaisuus ja siihen liittyvä esitys. Selvitysmiehen laajasti perustelema esitys on, että Hämeenkyrön, Ikaalisten, Kihniön ja Parkanon seurakunnat liitettäisiin Ylöjärven seurakuntaan ensi vuoden alusta.

Esityksen perusteina on mm. hallinnon keventäminen, keskittyminen seurakunnan perustehtävään paikallisesti, ammattiosaamisen saaminen laajempaan käyttöön ja mahdollisuus toiminnan monipuolistamiseen.

Asia etenee seuraavaksi siten, että tuomiokapituli tekee selvitysmiehen esityksen pohjalta seurakunnille aloitteen 14.2. istunnossaan. Kunkin seurakunnan kirkkoneuvostot antavat 6.3. kokouksissaan tästä aloitteesta esityksen kirkkovaltuustoille. Kirkkovaltuustot päättävät 14.3. oman seurakuntansa kannan tuomiokapitulin aloitteeseen. Tuomiokapituli antaa päätöksensä seurakuntien vastausten pohjalta 21.3. kokouksessaan, ja jos jonkinlainen seurakuntaliitos lähtee vireille, kirkkohallitus käsittelee ja tekee päätöksen asiasta 24.4.

Yhteistyöselvitys on noussut seurakuntien aloitteesta. Yhteistyöselvitysprosessi on ollut käynnissä keväästä 2017 asti. Yhteistyöselvityksen tavoitteena on ollut löytää ratkaisu, joka turvaa elinvoimaisen paikallisen seurakuntaelämän myös tulevaisuudessa.

Sunnuntaina 4.2. klo 13.00 Ylöjärven srk-keskuksella järjestetään yhteistyöselvitykseen liittyvä seurakuntalaisten keskustelutilaisuus. Tilaisuus on avoin kaikille ja sen tarkoituksena on antaa tietoa sekä synnyttää keskustelua ja kommentteja. Selvitysmies Matti Piispanen on paikalla tilaisuudessa. Tervetuloa!

Yhteistyöselvitysraportti ja selvitysmiehen esitys (pdf)

Yhteistyöselvityksen aiemmista vaiheista voi lukea nettisivujemme uutisista.

2018-01-30 22:29:01.0