Kuru-laivan haaksirikosta 90 vuotta – Muistojuhla 7.9.

Suomen historian tuhoisimmasta sisävesillä tapahtuneesta vesiliikenneonnettomuudesta tulee 7.9.2019 kuluneeksi 90 vuotta. Haaksirikon muistopäivänä Ylöjärvellä Kurun srk-talolla (Kirkkotie 2) järjestetään muistojuhla.

Kurulaiva-pienoismalli-Kurun-kirjasto_XL.jpg

Kuru-laivan haaksirikossa hukkui 136 ihmistä, pelastuneita oli vain 22. Höyrylaiva Kuru upposi Näsijärvellä Tampereen edustalla lähdettyään myrskyisässä säässä Mustalahden satamasta.

Kuru-laivan haaksirikon muistojuhla alkaa kahvituksella klo 12. Varsinainen juhla alkaa klo 13. Ohjelmassa on muun muassa musiikkiesityksiä sekä Kuru-laivan kapteenin Onni Saarisen pojanpojan Timo Saarisen historiikki tapahtumasta. Kapteeni Saarinen selvisi onnettomuudesta. Päivän juhlallisuudet päättyvät Kurussa Tammikankaan hautausmaalla sijaitsevalla haaksirikon muistomerkillä seppeleenlaskuun ja loppuhartauteen klo 15.30.

Muistopäivän tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Ylöjärven seurakunta ja Ylöjärven kaupunki.

Kurun kirjastossa on syyskuun ajan esillä Kuru-laivan uppoamisesta kertova näyttely.

2019-07-16 14:59:00.0