Pompi ja Loiki voitti Lasten vaalit

Liikuttavaa. Kirjaimellisesti. 270 innokasta, pientä kätöstä raapusti vaalilippuun tahtonsa, kun Lasten vaaleissa äänestettiin voittajaksi liikuntatapahtuma. Tahto on kuultu ja näin ollen Pompi ja Loiki –liikuntapäivä järjestetään Ylöjärvellä lauantaina 25.3.

IMG_20221108_100101.jpg

Kuvateksti: Varhaiskasvatuksen työalajohtaja Anne Vanhatalo oli mukana opastamassa Metsäkylän päiväkerhoryhmää, joka vieraili äänestämässä Lasten vaaleissa kauppakeskus Elon ennakkoäänestyspisteellä syksyn Seurakuntavaalien aikaan.

Samaan aikaan viime syksyisten seurakuntavaalien kanssa järjestettiin Ylöjärven seurakunnassa ensimmäistä kertaa Lasten vaalit. Vaalissa lapset saivat äänestää heille mieluisinta tapahtumaa, jonka seurakunta lupasi järjestää äänestyksen tuloksen mukaisesti tulevana keväänä.

Vaalivoittajaksi nousi Pompi ja Loiki –liikuntapäivä, joka sai 51 % äänistä. Pelleile ja palloile –sirkuspäivää äänesti 35 % lapsista ja Laula ja leiki –lastenkonsertin olisi valinnut 13 %.

Kasvatuksellinen kokemus

Vaaliuurnilla kauppakeskus Elon ennakkoäänestyspaikalla, Ylöjärven seuriksen vaalipaikalla ja lasten ryhmien kokoontumisissa kävi kaikkiaan 270 lapsiäänestäjää.
- Lasten vaalit oli todella hieno kokemus. Se oli erinomainen kasvatuksellinen mahdollisuus ihmetellä lasten kanssa, mitä vaalit tarkoittavat. Ja sitten ihan konkreettisesti osallistaa lapset mukaan, kertoo Ylöjärven seurakunnan varhaiskasvatuksen työalajohtaja Anne Vanhatalo.

Hymy huulilla äänestyksessä

Erityisen vaikutuksen teki lasten innokkuus.
- Ihan pienimmätkin, jotka vielä harjoittelivat rastin piirtämistä äänestyslappuun, tekivät sen innolla. Vaalikahvien sijaan tarjotut vaalimehut ja herkut saivat myös hymyn huuleen pienillä äänestäjillä, kuvailee Anne Vanhatalo.
- Ehkä tuleva liikuntatapahtuma sitten todella havainnollistaa lapsille, mitä he äänestivät. Tapahtumankin suhteen mietitään lasten osallistamista suunnitteluun.

Äänestyskopit ja vaalilipun leimaaminen kiehtoivat

Äänestyslipukkeen eläväisten, värikkäiden kuvien lisäksi lapsia kiinnostivat erityisesti itse äänestämiseen liittyvät yksityiskohdat.
- Äänestyskopit olivat kiehtovia - myös aikuisten, vaikkei sinne ollutkaan helppo yltää.  Vaalilipun leimaaminen ja sujauttaminen vaaliuurnaan herätti sekin erityistä kiinnostusta. Unohtamatta tietenkään Elon vaalipisteen keppihepparataa, Vanhatalo muistelee hymyillen.

Kuulluksi tuleminen on lastenkin oikeus

Lasten vaaleja on kokeiltu muun muassa kuntavaalien yhteydessä. Lasten kirkko ry rohkaisi seurakuntia ottamaan hyvästä ideasta onkeensa Seurakuntavaalien yhteydessä ja tuotti seurakunnille näihin vaaleihin valmista materiaalia. Kaiken taustalla on tärkeä ajatus siitä, että lasten oikeuksiin kuuluu, että heiltä kysytään ja heitä kuunnellaan.
- Merkittävää oli lasten huomioiminen Seurakuntavaaleissa ja se, että lasten äänillä on oikeasti merkitystä. Tärkeää oli myös, että lapset saivat äänestää sellaisesta asiasta, mikä oli ymmärrettävä ja mihin lasten on helppo ottaa kantaa. Mielipiteen kysyminen on välittämistä ja äänestäjän arvostusta, pohdiskelee Anne Vanhatalo Lasten vaalien merkitystä.

- Toivon että vaaleista jäi mieleen positiivinen kokemus, ehkä jopa sellainen, että meidän perhe kävi äänestämässä. Joku saattoi äänestää isovanhemman kanssa ja kerhoissa lastenohjaajat olivat apuna.

Maaliskuussa pompitaan ja loikitaan

Sanoista tekoihin, vaaleista vaikutukseen. Lasten tahto toteutuu Ylöjärven seurakuntakeskuksella lauantaina 25.3. järjestettävässä Pompi ja Loiki –liikuntapäivässä. Se sisältää monenlaista liikuntaa tavalla ja toisella. Päivän teema sopii mainiosti yhteen myös Ylöjärven Liikkuva seurakunta –toimintaperiaatteen kanssa.

Liikuntapäivän tarkempi sisältö hahmottuu alkuvuoden aikana. Siitä saa lisätietoja mm. seurakunnan nettisivuilta www.ylojarvenseurakunta.fi ja Mukulamenoa-somekanavista Facebookissa ja Instagramissa.

Wed Jan 11 11:32:19 EET 2023