Seurakunnat selvittävät yhteistyön mahdollisuuksia Länsi-Pirkanmaalla

Ylöjärven, Hämeenkyrön, Ikaalisten ja Jämijärven seurakuntien keskeiset luottamushenkilöt ja viranhaltijat kokoontuivat maanantaina 3.4. Ylöjärvelle keskustelemaan seurakuntien välisen yhteistyön tiivistämisestä. Seurakuntien tavoitteena on yhteistyön kautta luoda entistä paremmat toimintaedellytykset seurakuntatoiminnalle kunkin omalla alueella. Yhteistyöselvitysten taustalla on sekä kiristyneeseen talouteen että toiminnallisiin mahdollisuuksiin liittyviä tekijöitä.

Seurakuntien yhteistyöneuvottelu_THUMB.jpg

Yhteisessä keskustelussa kaikkien neljän seurakunnan edustajat olivat sitä mieltä, että yhteistyömahdollisuudet ja –mallit kannattaa selvittää. Tältä pohjalta Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli käsittelee asiaa kokouksessaan 12.4. ja asettaa selvitysmiehen sekä ohjausryhmän yhteistyöselvitykselle. Ohjausryhmä kokoontuu selvitysmiehen kanssa ensimmäisen kerran toukokuussa.

Tavoitteena on, että yhteistyöselvitys valmistuu vuoden 2017 aikana. Kunkin seurakunnan kirkkovaltuusto tekee keväällä 2018 päätöksen siitä, lähteekö seurakunta mukaan selvityksen aikanaan esittämään yhteistyömalliin. Yhteistyö voi olla esimerkiksi sopimuspohjaista tai se voi rakentua seurakuntaliitoksin.

Jämijärven seurakunta selvittää samaan aikaan yhteistyön edellytyksiä myös Kankaanpään suuntaan.

Kirkon tulevaisuusselvityksessä on ehdotettu, että hiippakuntarajat noudattaisivat tulevaisuudessa maakuntarajoja. Tästä syystä maanantain keskustelussa olivat mukana myös Kihniön ja Parkanon seurakuntien edustajat kartoittamassa tulevaisuuden yhteistyökumppaneita Pirkanmaan suunnasta. Kihniön ja Parkanon seurakuntien hallintoelimet tekevät omat päätöksensä yhteistyöselvitykseen lähtemisestä tämän kevään aikana.

Tue Apr 04 16:36:29 EEST 2017