Ylöjärven seurakunta liittyy valtakunnalliseen vapaaehtoistyö.fi-verkostoon

Ylöjärven seurakunnassa on satoja vapaaehtoistoiminnassa mukana olevia henkilöitä. Jotta ylöjärveläisten olisi tulevaisuudessa entistäkin helpompi osallistua paikkakuntansa vapaaehtoistoimintaan ja saada tietoa auttamisen muodoista, seurakunta liittyy Vapaaehtoistyö.fi -verkkopalveluun. Palvelu on käytössä jo yli 100 muussakin seurakunnassa. Verkkosivusto on yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon ja ei-kaupallinen vapaaehtoistöitä kokoava palvelu, jota hallinnoi Kirkkopalvelut ry.

Verkkopalvelun ohessa on myös yhteystietojärjestelmä, johon siirretään seurakunnan vapaaehtoisten yhteystiedot. Kaikille nykyisessä vapaaehtoisrekisterissä kirjoilla oleville yli 500 vapaaehtoiselle onkin lähetetty kesäkuussa kirje, jossa kysytään vapaaehtoisten ajantasaiset yhteystiedot sekä lupa tietojen siirtämiseen uuteen järjestelmään. Loppukesästä lähtien kuka tahansa seurakuntalainen voi itse ilmoittaa nettisivuston kautta kiinnostuksensa vapaaehtoistoimintaan ja liittyä seurakunnan vapaaehtoisverkostoon.

Kaikki seurakunnan vapaaehtoistyön rekisterissä olevat saavat vapaaehtoisille tarkoitettua postia mm. vapaaehtois- ja virkistystoiminnasta. Uudessa palvelussa jokainen vapaaehtoinen voi omilla henkilökohtaisilla tunnuksillaan jatkossa myös tarkastella omia tietojaan sekä muuttaa niitä tai poistaa ne kokonaan.

Uuteen järjestelmään liittyneet voivat toimia seurakunnassa jatkossakin antoisissa vapaaehtoistehtävissä, vaikka käytössä ei olisikaan internetiä tai sähköpostia. Vapaaehtoisille tarkoitetut postit voi edelleen saada myös perinteisenä kirjeenä kotiin. Vanhaan tapaan voi myös jatkossakin ilmoittaa muutoksista seurakunnan työntekijöille. Toki seurakunnassa voi palvella omilla lahjoillaan myös täysin kuulumatta koordinoidun vapaaehtoistoiminnan piiriin, mutta tällöin vapaaehtoista ei pystytä tavoittamaan yhteisillä viesteillä, infoilla mielenkiintoisista vapaaehtoistehtävistä ja kutsuilla vapaaehtoisten virkistystoimintaan.

- Uuden ohjelman avulla voimme palvella seurakuntalaisia entistäkin paremmin, kertoo seurakunnan vapaaehtoistyön kehittämistyössä mukana ollut projektityöntekijä diakonissa Riina Viitala.

- Vapaaehtoistyön tehtävät tulevat selvemmin näkyviksi. Viestintä vapaaehtoisille monipuolistuu ja nopeutuu. Yhteystiedot pysyvät paremmin ajantasalla. Tavoitteena on saada myös yhä useampia ylöjärveläisiä liikkeelle yhteisen hyvän asialle.

Vapaaehtoistyö.fi-palvelun rinnalle seurakunnan käyttöön tulee myös Kotimaanapu.fi-palvelu, joka mahdollistaa jatkossa täsmäkeräykset paikkakuntalaisten auttamiseksi. Kotimaanavun kautta yksityiset ihmiset voivat auttaa lahjoittamalla erilaisia summia rahaa tai tavaraa oman paikkakunnan apua tarvitseville.

Uuden Vapaaehtoistyö.fi-palvelun kautta seurakunta varautuu myös jo hyvissä ajoin ensi vuonna voimaan tulevaan EU:n uuteen rekistereitä koskevaan tietosuoja-asetukseen.

Lisätietoja seurakunnan vapaaehtoistoiminnasta voi kysyä mm:
- diakoni Marika Rajala, puh. 044 7868 052, marika.rajala[ät]evl.fi
- lähetys- ja kansainvälisen työn sihteeri Jaana Skyttä, puh. 044 7868 094, jaana.skytta[ät]evl.fi

Thu Jun 22 18:08:19 EEST 2017