Neulekirkossa 22.10. kannustetaan neulomaan

Neulojien kirkkopyhänä 22.10. messussakin kuuluu hillittyä puikkojen kilinää. Silloin Ylöjärven kirkossa kannustetaan neulomaan.

neulekirkko_S.jpg

Käsitöiden tekeminen on aina kuulunut seurakunnan arkeen. Lokakuussa pidettävä neulekirkko tuo lankakerät ja neulepuikot myös messuun, jossa saa tuolloin neuloa. Samalla kerätään villasukkakolehti, jonka tuotolla ilahdutetaan diakoniatyön asiakkaita. Messun jälkeen neulomista jatketaan vielä kirkkokahvien merkeissä iltapäivään asti.

– Erilaisille ihmisille ja kohderyhmille on omia kirkkopyhiään. Neulominen on nyt kovassa nousussa ja tosi suosittua, joten uskon, että neulekirkko kiinnostaa monenlaisia ja eri ikäisiä ihmisiä. Haluamme koota neulojia yhteen, johtava diakoniatyöntekijä Eliisa Ala-Kuusisto kertoo neulekirkon taustoista.

Itsekin vapaa-ajallaan paljon neulova Ala-Kuusisto muistuttaa, että nykyajan ihmiselle neulominen on rentoutumista ja vapaa-ajan viettoa, monelle myös yksi rukoilemisen muoto. Sunnuntain messussa neulominen ei siis riko lepopäivän pyhittämistä.

– Joskus, kun olen neulonut lahjasukkia, olen sanonut saajalle, että jokainen silmukka on siunattu.

Viikonloppu villasukissa

Neuleteema jatkuu tammikuussa, kun Lempiäniemessä pidetään villasukkaviikonloppu 26.-28.1.2018. Viikonlopun aikana neulotaan ja rentoudutaan villasukissa, vaihdetaan lankoja ja neuleohjeita. Paikalle toivotaan paljon neulojia, ja erityisen tervetulleita ovat ne, jotka tarvitsevat vähän apua kantapään neulomisessa.

– Neulomisesta on tullut myös nuorten keskuudessa suosittu harrastus, ja ymmärrän hyvin, miksi. Neuloessa pääsee irti stressistä ja näkee koko ajan etenevän tuotoksen. Villa lämmittää käsiä jo tehdessä, ja erityisesti lahjaksi kutoessa tulee myös hyvä ja lämmin mieli, Eliisa Ala-Kuusisto kehuu harrastusta.

– Neuleet ovat myös ekologisia ja yksilöllisiä vaatteita, joiden suunnittelussa saa käyttää luovuuttaan.

Neulekirkko Ylöjärven kirkossa su 22.10. klo 10.00.  Villasukka- ja lankakolehti. Pappina Heli Airikka. Musiikkia: Viestiveljet. Lounas, kahvit ja neulontaa srk-keskuksella.

Villasukkaviikonloppu Lempsussa pe-su 26.-28.1. Ilmoittautumiset web-lomakkeella.

Teksti: Susanna Viljanen (julkaistu Kirkko Näkyy -lehdessä 30.8.2017)

2017-10-17 11:22:00.0