Edu Kettunen ja Markus Vuorinen laulavat tarinoita ihmisestä Kurussa 28.10.

Lauantaina 28.10. Kurussa järjestetään mielenkiintoinen ja mittava Uskon yö –tapahtuma, jossa lauluntekijät Edu Kettunen ja Markus Vuorinen konsertoivat sekä Tornion kaupunginteatteri esittää Markuksen evankeliumi -kirkkodraaman.
Edu Kettunen ja Markus Vuorinen_XL.jpg

Uskon yö on maanlaajuinen seurakuntatapahtuma, joka järjestettiin Kurussa ensimmäistä kerran syksyllä 2015. Ajankohdaksi on valittu talviaikaan siirtymistä edeltävä lauantai eli tänä vuonna la 28.10. Aloitteen tapahtumasta on tehnyt runoilija Anna-Mari Kaskinen Vivamoon Lohjalle, jossa Uskon yötä on vietetty jo kesästä 1999 alkaen.

Yleisenä teemana tapahtumilla on ”Taide uskon ilmentäjänä”. Kansan Raamattuseuran tiedotteessa tapahtuman juurille annetaan perusteita: ”Taiteella on alkukirkon ajoista lähtien ollut merkittävä rooli uskon ilmaisijana. Uskon yössä annetaan tilaa taiteilijoille, jotka ammentavat uskon rikkaasta perinteestä. Uskon yö kutsuu vuoropuheluun. Toinen Uskon yön juuri liittyy hengelliseen yön kokemukseen. Yö on osa kristittynä kasvamisen prosessia. Se on uskon erämaavaihe. Yössä kristittyä viedään yhä lähemmäksi Jumalaa. Vaikka yössä kulkija kokee pimeyden Jumalan poissaolona, yö säteilee Jumalan läsnäoloa.”

Kurussa tapahtuma keskittyy Kurun kirkkoon ja sen viereiseen Kurun seurakuntataloon. Klo 19 soivat kirkonkellot ja tämän jälkeen laulavat runsaan tunnin ajan Edu Kettunen ja Markus Vuorinen Ihminen –kiertueensa ohjelmistoa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 10 €.  Pienen jaloittelun ja venyttelyn jälkeen klo 20.30 alkaa Tornion kaupunginteatterin näyttelijä Pauli Mahlamäen tulkitsema kirkkodraama Markuksen evankeliumi, joka kestää 50 min. Tämän jälkeen siirrytään seurakuntatalolle iltapalalle ja siellä ilta päättyy lyhyeen iltahartauteen ja yhteisesti laulettuun virteen 170 ”Jumala ompi linnamme”.

EDU KETTUNEN JA MARKUS VUORINEN: IHMINEN - KONSERTTI

Edu ja Markus ovat lentäjän poika ja tuhlaajapoika samassa paketissa. Kumpikin ovat lauluntekijöitä, joille laulu on enemmän kuin vain mukava melodia ja kivat sanat. Molempien lauluissa ajatus juoksee ja virtaa. Ne ovat pieniä tarinoita, joiden sisälle kätkeytyy suuria ajatuksia ihmiselämästä.

”Mä luulen että ihmiset pyrkivät kohti samaa päämäärää eri suunnista, vaikka näyttäisikin siltä että kaikki ovat matkalla kohti ihan jotain omaa. Lopulta kaikkien tavoitteena on kuitenkin jonkunlainen rauha ja tyytyväisyys”, sanoo Edu.

”Keskiössä on aina ihminen. Omien ajatustensa kanssa. Yhden ihmisen elämä on lopulta aikamoinen tarina kaikkine juonenkäänteineen”, Markus jatkaa.

Ihminen-konsertissa Kurun kirkossa 28.10. klo 19 kuullaan molempien kirjoittamia lauluja vuosien varrelta.

MARKUKSEN EVANKELIUMI -KIRKKODRAAMA

Tornion Kaupunginteatteri vierailee Kurussa Uskon yö –tapahtuman yhteydessä la 28.10.2017. Teatteri esittää tuolloin Kurun kirkossa maineikkaan esityksensä Markuksen evankeliumista. Markuksen evankeliumin esittäminen kirkkodraamana ja sooloteatterina alkoi Tanskasta n. 15 vuotta sitten ja levisi nopeasti kaikkialle Eurooppaan. Suomessa aiheeseen tarttui ensimmäiseksi Tampereen Teatterin Paavo Liski ja Kari Hakala vuonna 1995 ja perinnettä on näihin päiviin jatkanut Tornion Kaupunginteatteri, jonka esitys on saanut kiitosta siitä, että se on tehty esitettäväksi juuri kirkossa. Muutenkin tekotapa on ollut poikkeuksellinen. Sen ohjauksesta vastaa Kirkon nuorisotyön ohjaajiksi valmistunut opiskelijaryhmä ja asiantuntijoina on käytetty laajasti Kirkon työntekijöitä. Tornion Kaupunginteatteri on maamme toiseksi pienin ammattiteatteri ja se toimii kiertueteatterina Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja koko Pohjois-Kalotin alueella. Torniolaisten version näyttelijänä toimii Pauli Mahlamäki, jonka esitys on vieraillut eri puolilla Suomea jo yli 500 kertaa, sekä kiertueilla Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa.

Vuonna 2000 teatteri asetti tavoitteeksi, että esitys saavuttaisi kaikki Suomen kirkot ja seurakunnat.

Markuksen evankeliumi on lyhin uuden testamentin neljästä evankeliumikirjasta. Samalla se kuitenkin sisältää eniten toimintaa ja tapahtumia. Heti julkisen esiintymisensä alussa Jeesus teki suuria ihmetekoja, jotka hämmästyttivät kansanjoukkoja ja Jeesuksen seuraajia. Markus haluaa osoittaa, että ihmeteot tapahtuivat Jumalan voimasta.  Ajan uskonnolliset johtajat eivät hyväksyneet Jeesuksen tekoja ja opetuksia. Tämä johti välikohtauksiin, jotka saivat heidät lopullisesti suunnittelemaan hänen surmaamistaan. Ensimmäinen ihminen joka ymmärsi tämän, oli roomalainen sotilas. Nähdessään Jeesuksen kuolevan ristillä hän sanoi; ”Tämä mies oli todella jumalan poika.”

Markuksen evankeliumia pidetään evankeliumeista vanhimpana. Markus tahtoo rohkaista ihmisiä uskomaan Jeesuksen voimaan, joka pelastaa heidät. Hän tahtoo myös muistuttaa, että uusi elämä Jeesuksen seurajana ei ole helppoa, vaan heidän täytyy olla valmiita kärsimään Jeesuksen tavoin.

Markuksen evankeliumi esitys on Kurun kirkossa lauantaina 28.10. klo. 20.30. Esitys kestää 50 minuuttia. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Vierailun järjestäjänä toimii Kurun kappeliseurakunta ja tilaisuus liittyy Uskon yö tapahtumaan, jota kappeliseurakunta on organisoinut yhdessä Kansan Raaamattuseuran kanssa.

2017-10-13 18:24:01.0