Piispantarkastusvuosi päättyy piispan vierailuun 17.-19.11.

Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo saapuu 17.-19.11. piispantarkastusvisitaatiolle Ylöjärven seurakuntaan. Kokonaisuutena piispantarkastus on koko vuoden mittainen kehitysprosessi.

PiispaMattiRepo-kuva Juha Valkeajoki_M.jpg

Ylöjärven seurakunta saa marraskuun 17.–19. päivänä arvovaltaisia vieraita, kun Tampereen hiippakunnan piispa esikuntineen saapuu tekemään piispantarkastusta. Kolmipäiväinen vierailu sisältää vierailut Puolustusvoimien tutkimuslaitokselle, Akun tehtaalle, koulutuskeskus Valoon ja Avant Tecno Oy:lle. Piispanmessu pidetään sunnuntaina 19. marraskuuta kello 10, minkä jälkeen piispa siunaa käyttöön hautausmaan uuden uurna-alueen ja on seurakuntalaisten tavattavissa kaikille avoimilla kirkkokahveilla.

Dynaaminen mallioppilas

Piispan visiitti huipentaa piispantarkastusvuoden. Seurakunnan kannalta nykyaikainen piispantarkastus on ennen kaikkea kehittämisprosessi, jossa omaa seurakuntaa ja toimintatapoja tarkastellaan yhdessä hiippakunnan asiantuntijoiden kanssa. Hiippakunnan määritelmän mukaan kyseessä on kymmenen vuoden välein tehtävä hengellinen matka, jolla piispa ja kapituli kulkevat hetken aikaa yhdessä seurakunnan kanssa.

Piispan vierailun aikana pohditaan Ylöjärven seurakunnan vahvuuksia ja haasteita yhdessä työyhteisön ja luottamushenkilöiden kanssa. Hiippakuntadekaani Ari Hukari kertoo, että Tampereen hiippakunnassa ollaan yleisesti ottaen hyvin tyytyväisiä Ylöjärven seurakuntaan.

– Ylöjärven seurakunta on monella tavalla malliesimerkki dynaamisesta ja kehittyvästä seurakunnasta. Siellä on tehty paljon rohkeita innovaatioita ja seurakuntalaisten uudenlaista osallistamista. Ylöjärven seurakunnalla on myös perinteisesti vahvat verkostot, ja nyky-yhteiskunnassa, jossa kirkko on yksi toimija muiden joukossa, hyvän tekeminen edellyttää hyvää verkostoitumista, Hukari sanoo.

Verkostoilla ja erilaisilla yhteistyökumppanuuksilla saavutettavien etujen merkitys korostuu jatkossa yhä enemmän. Hiippakuntadekaani kehuu Ylöjärven ja Hämeenkyrön seurakuntia taloushallinnon yhdistämisestä ja uskoo, että piispantarkastuksen yhteydessä keskustellaan yhteistyön tiivistämisestä edelleen.

– Tuomiokapitulissa on pohdittu paljon taloudellisia ja hallinnollisia yhteistyömahdollisuuksia. Hyviä esimerkkejä ovat kirkonkirjojen alueellinen keskusrekisteri ja yhteiset taloustoimistot, jollainen Ylöjärven ja Hämeenkyrön seurakunnilla on. Kun yhteys on jo nyt hyvä ja toimiva, piispantarkastuksen keskusteluissa nousee varmasti esiin myös seurakuntaliitoksen mahdollisuus, Ari Hukari ennakoi.

Hän kertoo, että hiippakunnan näkökulmasta katsoen Ylöjärven seurakunnan olisi hyvä lisätä yhteistyötä myös Ikaalisten, Jämijärven, Parkanon ja Kihniön seurakuntien suuntaan.

Aktiivisempaa seurakuntalaisuutta

Hiippakuntadekaanin mielestä Ylöjärven seurakunnan henkilöstömäärä on tällä hetkellä lähes ihanteellinen ja vapaaehtoisia ihailtavan paljon. Jatkossa toimintaa joudutaan kuitenkin rakentamaan yhä enemmän vapaaehtoisuuden varaan, joten vallitsevaan hyvään tilanteeseen voi tuudittautua.

Tuomiokapitulin edustajana hiippakuntadekaani on huolissaan siitä, että ylöjärvelläkin aktiivisten seurakuntalaisten joukko on ikääntymään ja pienenemään päin. Nuoria aikuisia ja lapsiperheitä kaupungissa riittää, mutta heidän sitouttamisensa seurakuntaan on haastavaa.

– Seurakuntien suuri kehityshaaste on se, miten tavoittaa kirkosta etääntyneet ja siihen löyhästi sitoutuneet seurakuntalaiset. Tulevaisuudessa seurakuntalaisuuden ja vapaaehtoisuuden vahvistaminen korostuu, koska koko kirkon talous kiristyy ja seurakuntien henkilöstöresurssit pienenevät, Ari Hukari sanoo.

– Uskonpuhdistuksen perusviesti oli, että armo kuuluu kaikille ja Raamattu kansan käsiin. Näin reformaation juhlavuonna viesti saa uudenlaista merkitystä, kun koko kirkko etsii uudenlaista, aktiivisempaa seurakuntalaisuutta ja osallisuutta, Hukari toteaa.

Teksti: Susanna Viljanen
Kuva: Juha Valkeajoki
Juttu on julkaistu seurakunnan Kirkko Näkyy -tiedotuslehdessä 30.8.2017

PIISPANTARKASTUS 17.-19.11.

Piispa Matti Repo saapuu Ylöjärvelle piispantarkastusprosessin päättävään vierailuun 17.-19.11.2017. Avoimia yleisötilaisuuksia:

Pe 17.11. klo 8.00 Aamurukous (Laudes) piispan johdolla Ylöjärven kirkossa. Kirkkokahvit.

La 18.11. klo 12.30 Avoin lounas soppatykistä maksutta kauppakeskus Elon pihassa (400 hengen soppatykki).

La 18.11. klo 18.00 Iltakirkkohetki piispan johdolla Kurun kirkossa.

Su 19.11. klo 10.00 Piispanmessu Ylöjärven kirkossa. Uuden uurnahautausalueen siunaaminen. Kirkkokahvit ja piispantarkastuksen avoin päätöstilaisuus srk-keskuksessa. Bussikuljetus Kurun kirkolta klo 9.00 (Kurussa ei messua).

Tervetuloa!

Tue Nov 07 10:09:01 EET 2017