Viisi seurakuntaa jatkaa yhteistyöselvitystä paikallisen seurakuntaelämän vahvistamiseksi

Länsi-Pirkanmaan seurakuntien yhteistyöselvitys jatkuu Hämeenkyrön, Ikaalisten, Kihniön, Parkanon ja Ylöjärven osalta. Sen sijaan Jämijärven seurakunta on päätynyt jatkamaan yhteistyöneuvotteluja Kankaanpään suuntaan.
IMG_20171130_183610_S.jpg

Turun arkkihiippakunta oli pyytänyt Jämijärven seurakuntaa tekemään marraskuun aikana päätöksen jatkaako se yhteistyöselvitystä Länsi-Pirkanmaan vai Kankaanpään suuntaan. Selvitysmies Matti Piispanen antoikin marraskuun puolivälissä Jämijärven seurakuntaa varten väliraportin kuuden seurakunnan yhteistyöselvityksestä. Selvitysmiehen esitys oli, että Jämijärvi jatkaa prosessia Kankaanpään kanssa kohti seurakuntaliitosta, jossa Jämijärvestä muodostetaan kappeliseurakunta. Jämijärven kirkkovaltuusto päättikin 29.11. yksimielisesti yhteistyöneuvottelujen jatkosta Kankaanpään suuntaan.

Viljakkalan seurakuntatalolla 30.11. kokoontuneessa yhteistyöselvityksen ohjausryhmässä kuultiin Jämijärven päätöksestä ja sen taustoista. Samalla Jämijärven seurakunnan edustajat esittivät kiitoksensa hyvässä hengessä käydyistä neuvotteluista. Ohjausryhmän tapaamisessa kartoitettiin muutenkin kokemuksia tähänastisista yhteistyöneuvotteluista sekä kuultiin yhteistyökysymyksiin liittyvistä tunneviesteistä. Jokainen seurakunta kuvasi myös oman seurakuntansa nykytilaa.

Nykytila-analyysin pohjalta seurakuntien edustajat hahmottelivat vaihtoehtoja oman seurakuntansa tulevaisuudelle. Yhteistyön tarve tuli toistuvasti esille tulevaisuuden näkynä, jotta paikallinen seurakuntaelämä voidaan turvata jatkossakin monipuolisena ja elävänä. Prosessin seuraavassa vaiheessa jokaisella seurakunnalla on vastuu kartoittaa vielä tarkemmin omia tarpeitaan sekä kerätä tietoa omista lähtökohdistaan tulevan kevään päätöksiä varten.

Yhteistyöselvityksessä oleville seurakunnille on varattu vielä yksi kokoontuminen 30. tammikuuta. Helmikuussa selvitysmies antaa esityksensä tulevan yhteistyön osalta. Kunkin viiden seurakunnan kirkkovaltuustot kokoontuvat maaliskuussa käsittelemään esitystä.

Mon Dec 04 16:51:11 EET 2017