Celesta-nuorisokuoron joululevy julkaistaan 25.11. konsertissa

Lasten laulu on kuin tuulahdus taivaasta. Sitä viestittää myös Ylöjärven seurakunnan Celesta-kuoron nimi. Näistä taivaallisista äänistä on saatu nauttia Ylöjärven seurakunnassa jo vuosien ajan ja tänä joulun aikana tuota tuulahdusta voi kuunnella myös uunituoreelta ”Kuului laulu enkelten” -joululevyltä. Levyn julkistamiskonsertti kuullaan 25.11. klo 18 Ylöjärven kirkossa.

Celesta-kuoro julkaisee joululevyn

Betlehemin yössä

Celesta-kuoro on kevään ja syksyn aikana äänittänyt levyn, jolla kuullaan kauniita jouluisia lauluja.

- Punainen lanka lauluvalinnoissa oli se, että lähdin kokoamaan lauluja, joissa on lapsille jotain tuttua - pikkujoululauluja, mutta myös isompia, kertoo kuoron johtaja, kanttori Saara Syrjäniemi.
- Lauluissa ollaan paljon seimen äärellä. Lauletaan Jeesus-lapsesta, seimestä, aasista, oljista, tähdistä, Mariasta ja Joosefista. Levyllä kuullaan esimerkiksi laulut Riemuitkaa ja Kuului laulu enkelten. Soittimina mukana on kitara ja piano.

Levyllä soi myös ylöjärveläinen lauluntekotaito.

- Olin taannoin kirkossa kuuntelemassa Veittijärven koulun oppilaiden esittämää musiikinopettaja Juha Holman tekemää kappaletta Betlehemin yössä. Se oli hyvin kaunis ja jäi mieleeni. Siinä löydetään hienosti Betlehemin yön tunnelma, kuvailee Saara Syrjäniemi.
- Nyt kun aloimme suunnitella omaa joululevyä, kysyin Juha Holmalta voisimmeko esittää sen ja hän lupasi tehdä lapsikuorolle sovituksen.

Ihailtavaa keskittymiskykyä ja intoa

Saara Syrjäniemellä on ollut joululevy Celestan kanssa jo pitkään mielessä. Toiveitakin sen tekemiseen on tullut monelta taholta.

- Tällainen joululevy on aika harvinainen. Lapsikuoroja on nykyään vähän. Joululevyille on toisaalta kysyntää. Jouluna tykätään hiljentyä kuuntelemaan ja tunnelmoimaan. Ja tästä levystä tuli vielä erittäin hyvätasoinen, iloitsee Saara.

Kuorojohtaja-Saara tiedusteli lapsilta alkuvuodesta intoa lähteä mukaan levyprojektiin.

- Vastaus oli selkeä: Halutaan! hymyilee kuoronjohtaja.
Ja kyllä kuorolaiset ovatkin olleet aktiivisia! Levyn teko on vaatinut hirveästi kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä ja keskittymistä. Ihailla täytyy kuinka kaikki ovat olleet mukana!

Laulun iloa

Celestassa on tällä hetkellä mukana 47 laulajaa, jotka ovat 10-17-vuotiaita. Kuoron ohjelmistossa on 1-4 –äänistä hengellistä ja isänmaallista musiikkia kansanlauluja unohtamatta. Esiintymiset koostuvat pääosin seurakunnan omista tilaisuuksista ja konserteista, mutta kuoron laulua voi kuulla myös paikallisissa ja ympäristön laitoksissa ja kirkoissa.

Kuoron viikoittaisten harjoituksien lisäksi Celesta harjoittelee muutaman kerran vuodessa leirillä sekä esiintyy kotimaassa ja rajojemme ulkopuolella. Yksi ensi vuoden isoista projekteista tulee olevaan kuoron esiintyminen pääsiäisen televisiojumalanpalveluksessa.

Uusia laulajia otetaan mukaan seuraavan kerran tammikuussa.

- Sitoutuminen ja motivaatio – ne ovat tärkeimpiä, vastaa Saara Syrjäniemi kysymykseen siitä, mitä Celesta-kuoroon laulamaan halajavalta vaaditaan.
- Tärkeää toki on laulutaitokin, mutta lapset oppivat nopeasti. Tärkeämpää on se, että tykkää laulamisesta ja haluaa oppia.

Mieletön fiilis!

Celesta-kuoron levynjulkistamiskonsertti kuullaan sunnuntaina 25.11. klo 18.00 Ylöjärven kirkossa. Konsertissa kuullaan joululevyn lauluja sekä jouluisia tekstejä lasten lukemana.

Saara ja kuorolaiset odottavat jo innolla levynjulkistamista.

- Onhan se ihan mieletön fiilis, kun tehdään yhdessä – niin äänittäessä kuin esiintyessäkin. Lapset seuraavat hyvin tarkkaan, keskittyvät ja laulavat, kuvailee Saara Syrjäniemi.

- Kuplii ilo sisällä, kun ajattelee millainen lahja tämä kuoro on ja miten olen saanut tällaisen porukan ympärilleni. Saamme tehdä niin ihanaa asiaa kuin laulaa yhdessä!

Celestan ”Kuului laulu enkelten” -joululevyä saa ostaa julkistamistilaisuudessa 20 € hintaan. Julkaisun jälkeen levyä on myynnissä kuorolaisten kautta ja kirkkoherranvirastossa.

KUVA: Ville Vuorikoski

Celesta-kuoron levynjulkistamiskonsertti su 25.11. klo 18.00 Ylöjärven kirkossa