Karhen lähetyspiirin 120-vuotista taivalta juhlitaan 28.7.

Viljakkalan kirkossa vietetään erityistä juhlaa, kun 28.7. klo 10.00 pidettävä jumalanpalvelus  on nimetty Karhen lähetyspiirin 120-vuotisjuhlaksi. Juhlallisia säveliä päivään tuo Safarikuoro.
Karhen lähetyspiiri 17.7.2019

Lähetyspiirin historia alkaa todellakin 1800-luvun lopusta, jolloin Karhen-Pengonpohjan lähetysseuran perustava kokous pidettiin Lepokorven talossa nykyisen Ylöjärven puolella. Ensimmäiset kolme vuosikymmentä piirin nimenä oli myös Karhen Pakanalähetys-Ompeluseura. Alusta asti seuran tarkoituksena on ollut kerätä rahaa Suomen Lähetysseuran lähetystyöntekijöille. Keinot rahan hankkimiseen olivat samat kuin nykyisinkin: listakeräys, myyjäiset, käsityötuotteiden myynti, kahviraha ja arpajaiset. Rukouksessa muistetaan lähetystyöntekijöitä ja lähetyskohteita.

Piiri kokoontui kodeissa alussa alkaen kolmen viikon välein ja tämä tapa on edelleen käytössä. Sota-aika asetti omat haasteensa toiminnalle, koska taloissa majoitettiin myös siirtolaisia.

Diakoniatoiminta tuli mukaan 50-luvulla ja nimeksi muutettiin Karhen Lähetys- ja diakoniapiiri. Alkuun puhujat olivat maallikkoja mutta sittemmin papit ovat saaneet puhujan roolin. Ohjelmassa on aina myös virsiä tai hengellisiä lauluja. Vuosien aikana ovat eri maiden lähetit vierailleet lähetyspiirin tilaisuuksissa ja omiakin lähettejä on saatu olla lähettämässä. Ensimmäinen ja tähän mennessä pitkäaikaisin Viljakkalasta kotoisin ollut lähetti on Inkulasta Selma Markkanen.

Nykyisin Karhen Lähetyspiiri tukee Juhaninmäen perhettä Nepalissa (SLS), Asta Vuorista Japanissa (SEKL) sekä Saara ja Tomas Bengtsonia Bangladeshissa (Kylväjä).

Jumalanpalveluksen musiikkiin tuo vahvan värin Safarikuoro, joka myös konsertoi seurakuntatalolla messun jälkeen pidettävässä juhlassa. Safarikuoro on juuri päässyt aikuisen ikään täytettyään pari vuotta sitten 50 vuotta. Kuoro aloitti aikanaan nuorisokuorona. Ohjelmistoon kuuluu lähetyskenttien lauluja, perinteistä kuoromusiikkia ja isompia kuoroteoksia. Kuoron toimintaperiaate on, että se tuo viestiä lähetyskentiltä Suomeen päin ja vie viestiä Suomesta muualle. Safarikuoro kertoo laulaen kaukaisissa maissa elävien lähimmäistemme iloista ja suruista, kiitoksesta ja rukouksesta sekä lähetystyön arjesta ja juhlasta. Muutama kuoron jäsen on ollut itsekin lähettinä. Tähän mennessä konserttimatkat ovat suuntautuneet jo 13 maahan Afrikassa, Aasiassa ja Euroopassa. Kerran kuukaudessa eri puolella maata asuvat kuorolaiset kokoontuvat yhteen konsertoimaan kutsun esittäneeseen seurakuntaan. Kuoro on vieraillut useamman kerran Viljakkalassa. Tällä hetkellä kuorossa on monia paikallisia laulajia (Sylvia ja Mikko Pinola, Jukka Maijala, Jukka Hovila, Marja Lepola ja Juhani Malkamäki) jotka ovat jo vuosikymmenten ajan olleet mukana tässä lähetystyössä.

Yhteinen, kaikille avoin Lähetyspiirin 120-vuotisjuhla alkaa Viljakkalan kirkossa jumalanpalveluksella klo 10.00. Tämän jälkeen Selma Markkasen haudalle lasketaan seppele ja siirrytään Viljakkalan seurakuntatalolle lähetyslounaalle. Lounaan jälkeen juhla jatkuu mm. kuoron konsertilla.

Teksti: Pirjo Malkamäki

2019-07-17 16:08:00.0