Rippikoulu, rippijuhlat ja aikuisrippikoulu

Rippikoulu päättyy kirkossa vietettävään konfirmaatiomessuun, jossa nuoret lausuvat yhdessä seurakunnan kanssa uskontunnustuksen. Seurakunta rukoilee heidän puolestaan ja rippikoulun opettajat, yhdessä kummien kanssa, siunaavat nuoret elämään Jumalan armon varassa.

Konfirmaatioon ja rippijuhlaan liittyvää yksityiskohtaisempaa ohjeistusta voi kysyä rippikoulun vetäjiltä. Seurakunnan tiloja on mahdollista vuokrata rippijuhlien pitopaikaksi. Riparin vetäjiä ja isosia voi pyytää vierailemaan omissa juhlissa etukäteen sopimalla.

Rippikoulun käyminen antaa kirkon jäsenelle oikeuden kirkolliseen vihkimiseen.

Konfirmointi antaa puolestaan kirkon jäsenelle oikeuden:

• kummina toimimiseen
  • olla 18-vuotiaana ehdolla kirkollisissa vaaleissa
  • osallistua itsenäisesti ehtoolliselle

Rippikouluvaihtoehtoihin ja rippikouluvuoteen liittyvistä asioista on kerrottu tarkemmin nuorisotyön Kellarille.net -nettisivuilla.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen