Ristiäiset - Kaste on parasta pienelle ja isolle

Hetki on pyhä, kun siunaavat kädet asettuvat vauvan ylle. Siinä on enemmän kuin ihmiset. Kaste on parasta, mitä pienelle voi antaa. Tai isolle – sillä kastejuhla voidaan järjestää taaperolle, leikki-ikäiselle, nuorelle tai aikuiselle. Kasteen kautta liitytään kirkkoon ja seurakunnan jäseneksi. Alla on vinkkejä erityisesti vauvaperheen kastejuhlaan, mutta kastejuhla voi olla yhtä monenlainen kuin me ihmiset.

Ristiäisten varaaminen

Kastehetken aika, paikka ja pappi varataan ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Voit olla yhteyksissä:
- yhteydenottopyyntö-lomakkeella
- sähköpostitse: kirkkoherranvirasto.ylojarvi@evl.fi
- puhelimitse: 044 7868 124 (ma-ke 10-15, pe 10-13)

Nimeltä kutsuttu

Kasteessa Jumala kutsuu ihmisen nimeltä omakseen. Se on hieno juttu. Oma nimi on tärkeä. Nimilaki antaa nykyään mahdollisuuden jopa neljään etunimeen. Nimen lainmukaisuuteen liittyy kuitenkin joitakin ehtoja: nimi ei saa aiheuttaa haittaa tai pahennusta. Lisäksi nimen tulee olla muodoltaan, sisällöltään ja kirjoitusasultaan vakiintuneeseen etunimikäytäntöön soveltuva sekä samalle sukupuolelle vakiintunut. Kastava pappi tarvitsee lapsen nimen seurakunnan lähettämälle lomakkeelle jo kastetta edeltävässä keskustelussa, joten ihan viime hetkeen nimipohdintoja ei voi jättää.

Kummit ja rakkaat mukana juhlassa

Kasteessa lapsi saa vierellä kulkijoiksi elämää varten myös omat kummit. Kummit ovat lapsen erityisiä ihmisiä, kristittyjä ystäviä – yhteisten hetkien ja uskon, toivon ja rakkauden jakajia ja pienen puolesta rukoilijoita.

Jos omaa lasta varten mielessä oleva erityinen ihminen ei kuulu kirkkoon, hän voi silti olla tärkeällä paikalla lapsen ensimmäisessä juhlassa ja elämän matkan varrella. Kutsu kummiksi voi olla myös hyvä syy liittyä kirkkoon!  Jäsenyydestä riippumatta jokainen on tervetullut mukaan seurakuntamme tapahtumiin. Kummilapsen ja kummin yhteisiin hetkiin löytyy vinkkejä esimerkiksi kumminkaa.fi-sivustolta.

Kastettavalla tulee olla vähintään yksi kummi, joka on evankelisluterilaisen kirkon kastettu ja konfirmoitu jäsen. Kummina oleminen on elinikäinen luottamustehtävä. Sitä ei voi ottaa pois. Kummeja voi lisätä myöhemmin, jos siihen on perusteluja. Lisäämistä voi anoa kirkkoherralta.

Kaunis pieni ihminen, hetki ainutlaatuinen

Kastejuhla syntyy vauvan ihmeellisyydestä, ympärillä olevista ihmisistä, Jumalan läsnäolosta ja kaiken hyvän lahjoittavasta rakkaudesta. Käytännön asiat hoituvat kyllä. Ensin kannattaa miettiä kasteen ajankohtaa ja paikkaa. Juhlaa voi viettää kotona, kirkossa tai jossain muussa seurakunnan tilassa.  Ylöjärven seurakuntaan kuuluva kasteperhe saa seurakunnan tilat maksutta käyttöönsä. Ainoastaan Pappilan Perhetalosta seurakunta perii vuokraa kastejuhlan ajalta. Suunnitelmista on hyvä olla hyvissä ajoin yhteydessä kirkkoherranvirastoon puhelimitse: 044 7868 124. Sitä kautta voi varata niin papin kuin mahdolliset tilatkin. Yhteys hoituu myös sähköpostilla ylojarvi.seurakunta[ät]evl.fi. Pappiin voi olla yhteydessä myös suoraan (Pappien yhteystiedot).

Lisätietoja seurakunnan tiloista

Kastemekon sovittelua ja muuta valmistautumista

Kotona kastepöydäksi käy mikä tahansa pöytä. Valkoisen pöytäliinan päälle laitetaan kastemalja, kynttilä, Raamattu ja mielellään myös kukkia ja pieni liina, jolla voi kuivata vauvan pään. Kirkossa ja seurakunnan tiloissa nämä ovat jo valmiina.

Kastemekon ei tarvitse olla oma ja ostettu. Usein sukulaisilta löytyy lainattavaksi suvun oma mekko, jossa on kastettu sukupolvesta toiseen. Myös kirkkoherranvirastosta löytyy useampikin lainakäyttöön tarkoitettu kastemekko.

Yhdessä suunniteltu hetki

Ennen kastejuhlaa perhe tapaa kastavan papin kotonaan tai seurakunnan tiloissa. Tästä sovitaan kasteen varaamisen yhteydessä.

Silloin suunnitellaan yhdessä juhlan kulku. Ristiäisten kaavaan ja kastevirsiin voi käydä tutustumassa myös osoitteissa evl.fi/kastejuhla ja kastevirret.fi tai evl.fi/virsikirja.

Kaikista mieltä askarruttavista kysymyksistä voi jutella papin kanssa tapaamisen yhteydessä tai laittamalla viestiä jo etukäteen.

Tervetuloa mukaan

Seurakunta on yhteisö, josta voi löytää tukea ja ystäviä elämän eri vaiheissa. Voit tutustua erityisesti lapsille ja perheille suunnattuun toimintaan esimerkiksi nettisivuillamme.

Kirkkoherranvirasto

Puhelinpalvelu: ma, ti, ke kello 10- 12 ja klo 12:30-15, sekä pe kello 10-13

Paikan päällä seurakuntakeskuksella ma ja ke klo 10-12 ja klo 12:30-15

torstaisin kirkkoherranvirasto on suljettu

Sähköposti: ylojarvi.seurakunta[ät]evl.fi
Puh. 044 786 8124
Kirkkotanhuantie 1, 33470 Ylöjärvi

Kaste

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä