Ylöjärven kirkko

Kesäaikana tiekirkkona ma-pe 11-17

Kirkon varaukset

Ylöjärven kirkon varaukset esim. kastetta, vihkimistä tai hautajaisia varten sovitaan kirkkoherranviraston kanssa puh. 044 786 8124 tai kirkkoherranvirasto.ylojarvi@evl.fi

Ylöjärven kirkkoon mahtuu normaalitilanteessa noin 550 henkilöä yhdellä kertaa.

Varaukset musiikkitilaisuuksia varten ottamalla yhteyttä kanttoriin Heidi Olkinuoraan, heidi.olkinuora@evl.fi tai p. 044 786 8034

Konsertin järjestämiseen liittyen on hyvä huomioida, että Ylöjärven kirkossa on käytössä kuoriosassa Yamaha-flyygeli. Kirkon äänentoisto on uusittu 2016

Ylöjärven kirkon vuokrahinta tapahtumaa kohti on 1.1.2024 alkaen 450€
(ei koske kirkollisia toimituksia).

Ylöjärven kirkko on aina ollut maisemansa ehdoton keskipiste, pitäjän arvokkain rakennus. Myös voimakkaan kasvun ja rakentamisen aikana se on säilyttänyt keskeisen asemansa. Kirkko on Ylöjärvellä todella "keskellä kylää", kuuluttaen omalla olemuksellaan muuttumattomia ja ikuisia arvoja aikojen vaihtuessa.

Ylöjärven kirkko valmistui vuonna 1850. Kirkko on valmistumisensa jälkeen reilun 150 vuoden aikana kokenut monenlaisia korjauksia, parannuksia, remontteja ja restaurointeja. Viimeisin peruskorjaus kirkkoon on tehty vuosina 1996-97. Kirkkorakennuksen pinta-ala on noin 700 m2 ja tilavuus 9000 m3.

Ylöjärven kirkon videoesittely:

Ylöjärven kirkon virtuaaliesittely:

Voit edetä kirkossa paikasta toiseen nuolten välityksellä. Video ja valokuva-kuvakkeet sisältävät tarkempaa esittelymateriaalia. Kuvat ja videot on toteutettu 360-tekniikalla, joten voit itse kääntää kuvakulmaa mihin suuntaan tahansa joko hiiren avulla tietokoneella tai sormella ohjaamalla puhelimesi ruudulla.

Virtuaaliesittely löytyy myös omana web-sivuna.

Ylöjärven kirkkomuseon esineiden historiaa

Ylöjärven kirkon sivulaivassa sijaitsee kaksi isoa vitriiniä, joihin on koottu historiallista esineistöä. Voit tutustua esineisiin verkossa olevassa historiallisesti merkittävässä, mielenkiintoisessa, laajassa esineistön esittelyssä (pdf-tiedosto). Tiedot löytyvät myös kirkosta vitriinin vieressä sijaitsevasta infolehtisestä.

Kirkon esteettömyys

Ylöjärven kirkossa on huomioitu esteettömyys mm. seuraavilla tavoilla:

• induktiosilmukka, kuuluvuus paras seinien läheisyydessä
  • sivuovelta pääsee sisään ilman portaita
  • alttarille kaiteet keskikäytävällä ja luiska sekä kaide oikealla
  • tavallisia tuoleja käytettävissä (virsitaulujen alla)
  • gluteeniton ehtoollisleipä saatavissa joka messussa (mainitse jakavalle papille)
  • isotekstiset virsikirjat
  • vanha pyörätuoli kirkon sivuoven lähellä (tilapäisesti voi käyttää mm. hautausmaalla käyntiä varten)
Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

la 23.3. klo 18.00

Dixie Bear Band -konsertti

Konsertti DIXIE BEAR BAND - when the saints go marching in ...hengellisiä swingklassikoita

Tuomasmessu Ylöjärven kirkossa

Bändin rytmittämä ehtoollisjumalanpalvelus
ma 25.3. klo 18.00

Runomaanantai

Työväenopiston lausuntapiirin järjestämä perinteinen hiljaisen viikon runon ja musiikin ilta.
ke 27.3. klo 16.00

Kirkko avoinna sinulle

Pääsiäisen toiminnallinen polku kirkossa kuljettavaksi
to 28.3. klo 16.00

Kirkko avoinna sinulle

Pääsiäisen toiminnallinen polku kirkossa kuljettavaksi
to 28.3. klo 19.00

Kiirastorstain iltamessu Ylöjärven kirkossa

Kiirastorstain ehtoollisjumalanpalvelus. Messun jälkeen kirkko puetaan mustaksi.
pe 29.3. klo 10.00

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus Ylöjärven kirkossa

Jumalanpalvelus mustiin puetussa kirkossa. Kamarikuoro.
la 30.3. klo 23.00

Pääsiäisyön messu + juhlajatkot srk-keskuksella

Musta kirkko riisutaan ja puetaan valkoisiin. Tuomaskuoro. Messun jälkeen pääsiäisjuhlajatkot srk-keskuksella ruuan äärellä yhdessäollen.