Suru, kriisit ja sairaudet

Sururyhmät

Tarvitsetko sinä tai läheisesi paikkaa, jossa ei tarvitse selitellä tilannettasi, vaan jossa saat purkaa suruasi vertaisryhmässä? Tule sururyhmään. Siellä voit jakaa omia ajatuksiasi ja kokemuksiasi yhdessä toisten kanssa.

Sururyhmä on paikka, jossa sinulla on mahdollista käydä läpi suruun liittyviä tunteita, ajatuksia ja kokemuksia.
* Ryhmässä puhutaan ja kuunnellaan
* Ryhmä on luottamuksellinen
* Ryhmää ohjaa koulutettu työntekijä

Sururyhmä kokoontuu säännöllisesti 5-6 kertaa ja joka kerralla on oma teemansa. Sururyhmässä puhutut asiat jäävät vain ryhmäläisten tietoon. Näin syntyvä luottamuksellisuus auttaa meitä avoimempaan keskusteluun.

Ryhmäkeskusteluissa kuuntelemme toisiamme, emmekä keskeytä toista puhujaa. Puhumme vain yksi kerrallaan. Ryhmässä sitoudumme myös kunnioittamaan toisten ilmaisemia tunteita ja ajatuksia.

Sururyhmään osallistutaan n. 6-10kk läheisen kuoleman jälkeen. Siinä vaiheessa on saanut jonkin verran välimatkaa tapahtumiin ja vertaisryhmästä on mahdollista saada tukea. Vuosittain on kolme sururyhmää, jotka ajoittuvat eri kohtiin vuotta. Ylöjärven seurakunnassa siunattujen lähiomaisille lähetetään kutsukirje surukotien iltaan. Surukotien illassa kerrotaan tarkemmin seuraavasta alkavasta ryhmästä. Lisätietoja ryhmien alkamisesta saat myös kirkkoherranvirastosta: 044 7868 124.

Tammikuussa 2024 alkava sururyhmä

Seuraava  sururyhmä alkaa tammikuussa.  Ryhmään kutsutaan erityisesti huhtikuun alun ja heinäkuun lopun välisenä aikana kuolleiden omaisia. Kutsukirje yhdelle omaisista lähetetään joulukuussa. Ryhmään voivat osallistua muutkin vainajan läheiset.

Syksyn ryhmä kokoontuu Pappilan Perhetalolla (Loilantie 3-5, Ylöjärvi) seuraavina ajankohtina:

- 9.1. klo 18.00

- 21.1. klo 18.00

- 6.2 klo 18.00

- 13.2 klo 18.00

- 20.2 klo 18.00

Ryhmään ilmoittaudutaan 21.12 mennessä ryhmän vetäjille:
teija.ojala@evl.fi   044 7868 050

matti.mikkola@evl.fi  044 7868 014

Sairaalapapit ja sairaalasielunhoito

Sairaalasielunhoito ja sairaalapapitLinkki avautuu uudessa välilehdessä Tampereen alueen sairaaloissa.
Ylöjärven terveyskeskuksessa ovat vastaavasti käytettävissä seurakuntamme papit ja diakonit.

Mielenterveys

Vuosittain järjestetään avohoidon asiakkaille kaksi leiripäivää yhteistyössä Perhekeskuksen kanssa. Diakoniatyö pitää yhteyksiä pidetään myös Kuusiston kotiin. Lisätietoja: johtava diakoniatyöntekijä Eliisa Ala-Kuusisto puh. 044 7868 042.

Vammaistyö

Vapaaehtoisryhmä lukee paikallislehden Daisy-äänitteelle.
Kehitysvammaisia kutsutaan vuosittain rovastikunnalliseen kirkkopyhään ja yhteiseen ruokailuun.

Viittomakielisten kuurojen saunailta ja seurat järjestetään yhdessä Tampereen seurakuntien kuurojentyön kanssa.

Apuvälineitä kirkossa ja seurakuntakeskuksessa

Diakoniatyön kautta on lainattavissa muutamia apuvälineitä mm. kaksi rollaattoria ja kolme potkupyörää.

Ylöjärven kirkossa sivuovella on pyörätuoli, jota voi käyttää myös hautausmaalla käydessä. Käytettävissä on myös kevyt pyörätuoli, joka voidaan ottaa helposti mukaan mm. retkille. Ylöjärven kirkon sivuoven kautta pääsee sisään ilman portaita ja ovelle voi ajaa autolla. Pyörätuolilla pääsee alttarille oikealla olevan luiskan kautta. Ylöjärven kirkossa ja seurakuntakeskuksessa on käytössä induktiosilmukka.

Kehitysvammaistyö

Kehitysvammaisten rippikoulut

• yleinen rippikoulu tukihenkilön kanssa
  • pienryhmärippikoulu (yhdessä muiden lähiseurakuntien kanssa)
  • mittatilaustyönä suunniteltu rippikoulu vaikeasti kehitysvammaisia ja heidän perheitään varten.

Lisätietoja: evl.fi/kkh/rippikoulukaikilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kehitysvammaisten kirkkopyhät kokoavat eri rovastikuntien kehitysvammaiset omaan jumalanpalvelukseensa. Silloin kirkossa voi vierailla vaikkapa kani tai kissa tai isoisän olkihattu. Saarnaaja saattaa löytää itsensä riippumatosta, veneestä, lauluryhmän tai itseään parempien saarnaajien keskeltä. Lupa olla ja lupa nauttia kirkkoruokaa on vailla ehtoja. Kirkkoväki kertoo itse mikä on jumalanpalveluksessa parasta: yhdessäolo.

Toimintaa myös mm.

• Sielunhoidolliset keskustelut
  • Kotikäynnit
  • Erilaiset kehitysvammaisten tai vanhempien ryhmät