Tiedotteita ja ohjeita hautausmaalla kävijöille ja omaisille

Hautausmaalla liikkuminen

Ajankohtaista keväällä: Hautausmailla liikkuessa kannattaa olla erityisen varovainen keväällä rospuuttokelin aikaan, koska hauta-alueilla saattaa olla vajoamia roudasta ja talvenaikaisista hautaamisista johtuen! Routa aiheuttaa myös hautakivien kallistumista ja kaatuilua.

Hautaustoimi muistuttaa, että

• hautausmaalla kannattaa liikkua varoen, varsinkin keväällä maan sulamisen aikaan
  • koirien ulkoiluttaminen hautausmaalla ei ole suositeltavaa
  • polkupyörillä sekä moottoriajoneuvoilla ajo on kiellettyä hautausmaalla
  • huoltoajo (esim. kiviliikkeet ja jätehuoltoauto) on sallittu

Puiden ja pensaiden istutus haudoille

Puiden ja pensaiden istuttamista haudoille on kiellettyä, koska ne voivat vahingoittua tai olla esteenä hautaa avattaessa. Haudan tai kukkapesän reunustaminen mukulakivillä, levyillä tai vastaavilla ei ole myöskään sallittua edellä mainituista syistä.

Hautausmaan jätehuolto

Hautausmaalla on teksteillä varustettuja roskasäiliöitä, joihin toivotaan jätteet lajiteltavan seuraavasti:

• Sekajäte: Muovi, kynttilät, seppeleet, kukkalaitteet
  • Lasi ja metalli: Lasi- ja metalllinkeräysastiat ovat hautausmaan parkkipaikan vieressä olevan valurautaportin läheisyydessä
  • Maatuva jäte: Kukat, lehdet, ruohot, pienet oksat, havut ja maa-aines

Kynttilälyhdyt ja niiden pidikkeet

Hautausmaan henkilökunta toivoo, että kynttilälyhdyt poistetaan haudoilta 1.5. mennessä (tai vaihtoehtoisesti kynttilälyhty tulee olla kesän ajan kukkatilan keskellä). Myös kukkamaljakot on hyvä pitää kukkatilassa, se helpottaa nurmikon hoitoa. Kaikki irralliset koriste-esineet ovat omaisten vastuulla, eikä seurakunta vastaa niistä.

Näissä ja muissa hautausmaahan liittyvissä kysymyksissä voi ottaa yhteyttä hautaustoimen päällikkö Tuulikki Karhuun (044 7868 132) tai erityisammattimies Mia Mehtälään (044 7868 136).

seurakuntamestari (Kuru)
Kurun kappeliseurakunta