Haudanhoito

Seurakunta tarjoaa erilaisia haudanhoitopalveluita hautausmailleen, ja hoitojen tarkemmat sisällöt löytyvät haudanhoitohinnastosta.

Haudanhoidon tilauksia on mahdollisesti tehdä toukokuun loppuun saakka.

Pyrimme valitsemaan hoitohaudoille vaihtelevia sääolosuhteita kestäviä ja kauniisti kukkivia kasvilajeja.

Haudoilla olevat lyhdyt ja muut kynttilätelineet tulee viedä pois hautapaikalta kesäkaudeksi, jotta työskentely olisi työntekijöille turvallisempaa. Seurakunta ei korvaa rikkoutuneita irtoesineitä.

Mikäli hauta ei ole seurakunnan hoidossa, vastuu hoidosta kuuluu kokonaisvaltaisesti omaisille ja haudan haltijalle.

Myös muistomerkistä huolehtiminen kuuluu omaisille. Kallistunut tai kaatanut muistomerkki pohjakivineen on asennettava suoraan. Työn voi antaa toimeksi kiviliikeelle tai oikaisun voi tehdä itse.

Hautaa hoitaessa on hyvä muistaa, että kasvillisuus pysyy kyseisen hautapaikan kohdalla, eikä leviä viereisille paikoille.

Muistathan, että havujen, puiden ja pensaiden istuttaminen hautapaikalle ei ole sallittua.

Aurinkoliisat hehkuvat kesällä

Haudanhoitohinnasto

Haudanhoitohinnasto (pdf)
Hinnat koskevat koko Ylöjärven kaupungin aluetta (myös Viljakkalaa ja Kurua).

Haudan hoidon voit tilata verkkolomakkeella. Lomake on avoinna toukokuun loppuun saakka.

Hauta-ala tarkoittaa kko. hautaan kuuluvia vierekkäisiä hautapaikkoja (huom! eri asia kuin esim. hautakiven leveys). Kts. tarkemmin hautaustoimen ohjesääntö (pdf).

HUOM! Hautojen hoidot eivät sisällä hautakiven oikaisua. Jos hautakiveä on tarvetta suoristaa tai muuten kohentaa, kannattaa ottaa yhteyttä hautakiviliikkeeseen.

Myöskään muistomerkkien pesu ei sisälly hintaan.