Vanhempien ero - kuinka käsittelen asiaa lapsen kanssa?

Vanhempien ero nostaa monella lapsella esiin paljon kysymyksiä ja ajatuksia. Asia on vaikea sekä lapselle että aikuiselle. Tärkeää on olla lapsen kanssa, kuunnella häntä ja sanoa "Sinä olet rakas". Tällä sivulla on muutamia tapoja, kuinka tilannetta ja sen aiheuttamia tunteita voi lapsen kanssa käsitellä.

Yhdessä lapsen kanssa

1. Raja

"Tässä on seinä, vaikka ei näy.
Tahdon olla rauhassa. Tänään ei käy!
Et ehkä huomaa hiekassa rajaa.
Tänään olen yksin, voit ohi ajaa.
Huomenna saatan ovet auki laittaa.
Tänään leikin yksin, eihän se haittaa?”

(Hannele Huovi)

Miksi haluat tänään leikkiä yksin? Haluatko kertoa? Rakennatko muurin ympärillesi?
-> rakennetaan muuri yhdessä/ rakenna muuri – palikoista

Mitä sinulle on tapahtunut? Miltä sinusta tuntuu?

Mitä haluat miettiä? Kerrotko sitten, kun ole siihen valmis. Olen kuulolla kyllä.

2. Leikkejä teemoin yksin ja yhdessä, yksin ja erossa

*leikitään yhdessä lapsen kanssa: Rakentelen legotaloja lapseni kanssa. Kuuntelen hänen jutteluaan. Olen läsnä hänen kanssaan.

3. Lattiakuvat - Erotalo

(Lattiakuvat 2/Aulikki Mäkinen: Surutalo s.127 ja/tai Alku ja loppu s. 99)

*soveltaen ja ottaen huomioon eri tavoin ajattelevat (muokattu versio)

TARVIKKEET: erivärisiä liinoja, triangeli, koristemateriaalia, 4 keltaista liinaa, kynttilä ja tuikkuja

Teema: Kertomus käsittelee suruja ja menetyksiä (suru, ero)

Laulu: Käteeni tartu, Jos lapset päättää vois ( Lasten oma lauluvuosi)

Kulku: Ohjaaja pyytää osallistujia sulkemaan silmänsä ja asettamaan toisen kätensä avoimena eteensä.

Ohjaaja: "Tulen kohta käymään jonkun teistä luona, ja piirrän käteesi salaisuuden. Kun olet saanut tämän salaisuuden, voit aukaista silmäsi ja käydä piirtämässä sen jonkun toisen käteen. Teemme näin, kunnes kaikki ovat saaneet käteensä saman salaisuuden."

Ohjaaja käy yhden osallistujan luona, joka valitsee mieleisen liinan. Liinan saanut jatkaa samoin jne…, kunnes kaikilla on liina.

Ohjaaja pyytää osallistujia avaamaan liinansa ja asettamaan sen polvien päälle aukaistuna. Jokainen saa hetken silitellä omaa liinaansa ja miettiä, mitä väri hänelle kertoo. Liinan kanssa voi myös hassutella ja leikkiä.

Sitten liinat laitetaan neliöksi ja lasketaan lattialle. Ohjaaja laittaa oman neliönsä toisesta päästä kulmat sisään, jolloin neliöstä tulee talo. Arvaillaan, mikä se on nyt? Jokainen laittaa liinansa mallin mukaan.

Ohjaaja: "Nyt meillä on oma talo edessämme. Näissä taloissa on sisällä jotain surullista. Ne ovat meidän erotalojamme. Kun kuulet kellon äänen, voit sulkea silmäsi ja lähteä kulkemaan erotalosi sisällä. Millainen se on sisältä? Mitä näet siellä? Millainen tunnelma on siellä? Miltä tuntuu olla siellä?"

Mielikuvamatkan jälkeen ohjaaja soittaa kelloa ja pyytää osallistujia avaamaan silmänsä.

Ohjaaja: Voit hakea sivupöydällä olevista materiaaleista merkkejä, jotka kertovat siitä, mitä erotalossasi näit ja miltä siellä tuntui olla? Vie merkit taloosi.

Kun symbolit on laitettu talojen sisälle, osallistujat saavat halutessaan nimetä niitä. Sitten ohjaaja kehottaa osallistujia nousemaan ylös. Osallistujat voivat yksi kerrallaan näyttää kehollaan, miltä erotalossa olevat asiat näyttävät. Muut toistavat liikkeen.

Rukouksia ja sanoituksia

1. Rukoilemme:

”Perhe meni rikki. Kaikki muuttui näin.
Kaikki on nyt toisin aivan yllättäin.

Siunaa, taivaan Isä, meitä jokaista.
Ole surun aikaan lapsen tukena.

Johdata ja suojaa vanhempiakin.
Sinä tunnet heidät kaikkein parhaimmin.

Taivaan Isä, siunaa meidän perhettä,
vaikka emme enää asu yhdessä.”

(Anna-Mari Kaskinen: Suomen lasten rukousaarteisto)

2. Muistelemme ja mietimme:

"Perhe meni rikki. Kaikki muuttui näin.
Kaikki on nyt toisin aivan yllättäin.

Anna meille aikaa, toinen toisillemme,
olla surussamme lapsen tukena.

Auta meitä ymmärtämään toinen
toistamme, vaikka emme enää
asu yhdessä."

(Anna-Mari Kaskista mukaellen Ulla Rapio)

Lauluja ja kirjoja erosta

Lastenlauluja:
Peppi Pitkätossun jäähyväislaulua
Minun ystäväni on kuin villasukka

Lasten kirjoja erosta:
Cecile Eyen: Pikkusuden kaksi kotia
Eppu Nuotio: Näin pienissä kengissä
Katri kirkkopelto ja Suna Vuori: Hirveää, parkaisi Hirviö
Hilkka Ylönen: Satulaivan matkassa – sadut lapsen apuna vanhempien erotessa
Maija Baric´: Joen laulu
Anna-Mari Kaskinen: Koti kahdessa sydämessä

Tukea seurakunnasta

Vanhemman neuvo - ryhmä vanhemmalle, joka miettiin vanhemmuutta eron jälkeen kokoontuu Perhetalolla.

Eroryhmä kokoontuu Perhetalolla.

Seurakunnalla on tarjota keskusteluapua elämän kriiseihin. Ota yhteyttä pastori Juha-Pekka Haavistoon, puh. 044 7868 004.