Vertaisryhmät ja auttaminen

Seurakunnassa kokoontuu monia vertaisryhmiä, joissa voit kohdata samassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä.

Perhetalolla kohdataan

Erityisesti Perhetalo on vertaiskohtaamisten paikka. Tutustu tarkemmin Perhetalon sivuilla.

Eroryhmä parisuhteen päätyttyä

Järjestämme eroryhmiä yhdessä Nokian, Ylöjärven ja Pirkkalan seurakuntien kanssa. Ryhmät ovat ohjattuja vertaisryhmä joitten kokoontumispaikka vaihtelee vuosittain. Ryhmä alkaa yleensä syksyllä ja kokoontuu kuusi kertaa.

Eroryhmä voi olla avuksi, kun kaipaat luottamuksellista vuoropuhelua eroon liittyvien tapahtumien ja tunteiden käsittelyyn sekä tukea uudenlaiseen arkeen.

Eroryhmä kootaan henkilökohtaisten haastattelujen perusteella ilmoittautumisjärjestyksessä ensisijaisesti Nokian, Ylöjärven ja Pirkkalan seurakuntien alueelta.

Ryhmän koko on 6-10 osallistujaa. Eroryhmä voi olla avuksi, kun kaipaat luottamuksellista vuoropuhelua eroon liittyen tapahtumien ja tunteiden käsittelyyn sekä tukea uudenlaiseen arkeen.

Syksyn 2023 ryhmä kokoontuu kuutena tiistaina alkaen 24.10. klo 17.30-20 Pappilan Perhetalossa os. Loilantie 3-5 Ylöjärvellä.

Syksyn 2024 eroryhmän tiedot ja kokoontumispaikka varmistuu loppukeväästä.

Ilmoittautuminen Pirkkalan seurakunnan nettilomakkeen kautta 6.10. mennessä

mene sivulle:

Ryhmästä voi tiedustella: Jukka Peltola p.050 380 7962, jukka.peltola@evl.fi tai Teija Ojala p.044 7868 050, teija.ojala@evl.fi

Krito

Krito, kristillinen toipumisryhmä, suunnitteilla Pappilan perhetalossa os. Loilantie 3-5

Krito on sielunhoidollinen vertaisryhmä, joka tarjoaa mahdollisuuden kertoa omasta elämästä, käsitellä sen kipuja ja tunteita, kuunnella toisia ja jättää asiat rukouksessa Jumalan käsiin. Kohdatuksi ja kuulluksi tuleminen on tärkeä ja tarpeellinen kokemus meille jokaiselle.

Ryhmä on suljettu vertaisryhmä ja osallistujien kanssa keskustellaan henkilökohtaisesti ennen ryhmän alkamista. Ryhmään voidaan ottaa rajallinen osallistujamäärä.
Tiedustelut ja ilmoittautumiset: Tiina Nikkinen p. 044 7868 126, tiina.nikkinen@evl.fi

Toiveena sisäinen paraneminen tai Lupa tuntea, Krito ryhmä
Elämää haittaava, voimia vievä paha olo tai ahdistus kannattaa ottaa tosissaan. Se ei yleensä häviä itsestään, vaan vaatii käsittelyä. Luottamuksellinen, ohjattu vertaisryhmä on yksi turvallinen tapa saada apua elämää varjostavien kokemusten ja hankalien tunteiden käsittelyyn. Ryhmässä opetellaan omaan tahtiin puhumaan siitä, mistä usein vaietaan, oman elämän kivuista ja niihin liittyvistä tunteista. Työskentelyn tavoitteena on parempi itsetuntemus ja voimavarojen vapautuminen elämään tässä ja nyt.
Ryhmän työskentely perustuu kirjaan Toiveena sisäinen paraneminen(krito 1) tai Lupa tuntea(krito 2). Viikoittaisiin kokoontumisiin valmistaudutaan lukemalla ja kirjan tehtäviä tekemällä. Kokoontumiskertoja on 10-12. Ryhmässä jokaisella on yhtä paljon aikaa puhua illan teemaan liittyen haluamistaan asioista, sen verran mikä itselle sopii. Ryhmässä kuunnellaan toisia kunnioittavasti, kyselemättä ja neuvomatta. Hyväksyvä kuuntelu, tuki ja toisten oivalluksista viisastuminen ovat monesti ryhmän parasta antia.