Ylöjärven seurakunta ja kaupunki ovat uudistaneet kesäkuussa 2023 katsomuskasvatusta koskevan yhteistyösopimuksen. Sopimuksessa on yhteistyön osa-alueet jaettu Kumppanuuden korien mukaisesti.

Katsomuskasvatus on päiväkotien ja perhepäivähoidon vastuulla seurakunnan toimiessa yhteistyötahona. Opetushallituksen julkaiseman varhaiskasvatussuunnitelman mukaan katsomuskasvatus on jokaisen lapsen oikeus.

Katsomuskasvatuksessa tutustutaan ensisijaisesti lapsiryhmässä läsnä oleviin uskontoihin ja muihin katsomuksiin. Katsomuskasvatus vahvistaa osaltaan lasten valmiuksia ymmärtää yhteiskunnan moninaisuutta.

Ylöjärven seurakunta tarjoaa päiväkodeille ja perhepäivähoitajille valmiita paketteja ja mahdollisuuksien mukaan yhdessä suunniteltuja hetkiä ja tapahtumia.

Ilmoittautumiseen pääset tästä  ja samasta linkistä selviää vapaana olevat katsomuskasvatusajat.

Keväällä 2024 järjesteään Lempiäniemen retkipäiviä päiväkotiryhmille 27.-31.5. Retkipäivien ilmoittautuminen 11.3. alkaen web-lomakkeella.

Retkipäivien teemana on Kevään ilon kekkerit. Lapsi iloitsee omasta itsestään, taidoistaan ja oppimisestaan sekä luonnosta ja sen ihmeiden tutkimisesta. Näistä on Ilon kekkerit tehty. Retkipäivässä leikitään Raamatun vanhinta leikkiä, piilosta. Päivässä mukana seurakunnan oma maskotti Rekku Normaali musiikkihetkessä ja leikkimässä.

1. Kirkkoseikkailut on tarkoitettu ensisijaisesti viskareille ja eskareille. Tutustumiskohteina ovat Kurun, Viljakkalan ja Ylöjärven kirkot. Kotikirkossa tutustutaan rakennukseen, esineistöön, urkuihin ja ammatteihin. Kirkossa seikkaillaan liikkuen ja tilaa tutkien kirkonkissan matkassa. Kirkkoseikkailu voidaan järjestää myös nuoremmille. Vierailun kesto n 45 minuuttia. KORI 1

1. Luontoteema Pöllön ja Nalle Nallukan matkassa. Tarinan kautta mietitään luonnonsuojelua ja kierrättämisen tärkeyttä. Tarina sisältää tietoa, mitä Raamatussa kerrotaan luomakunnan varjelemisesta. Kesto n 30–40 minuuttia. KORI 1

1. Pyhäinpäivän aikaan, varattavissa marraskuulle. Vierailu kirkon hautausmaalle. Hautausmaalta etsitään erilaisia merkkejä. Pyhäinpäivään liittyy meille rakkaiden ihmisten muistaminen. Vierailulla paljastuu, miksi haudoille tuodaan kynttilöitä. Ryhmä saa sytyttää myös oman kynttilän hautausmaalle. Teemana luopumista ja kuolemaa käsitellään toivon tulokulmasta. Kesto n 30 min. KORI 1

1. Toivottu Raamatun kertomus toteutettuna lattiakuvamenetelmällä tai näytellen. Tällaisia voivat olla esimerkiksi Nooan Arkki, Kadonnut lammas, Viisi leipää ja kaksi kalaa, Jeesus myrskyssä. Toteutettavissa vierailuna päiväkotiin tai perhepäivähoitajan tiloihin. Kesto n 30-40 min. KORI 1.

1. Joulukirkko joulukuussa arkiaamuisin Ylöjärvellä, Kurussa tai Viljakkalassa. Lapset pääsevät halutessaan mukaan näyttelemään joulun kertomuksen Jeesuksen syntymästä Betlehemissä. Sisältää lauluja, joulurukouksen ja lopussa siunauksen. Kesto n 45 minuuttia. KORI 3, uskonnollinen tilaisuus, joka vaatii yhdenkin vanhemman halutessa rinnakkaistilaisuuden, jonka järjestäminen on päiväkodin vastuulla.

1. Pääsiäismunat, mitä kaikkea sisältääkään kristittyjen suuri juhla pääsiäinen. Availlaan yhdessä pääsiäismunia ja tutustutaan pääsiäisen tapahtumiin. Toteutettavissa kirkossa tai päiväkodin/perhepäivähoidon tiloissa. Pääsiäismunat ovat myös lainattavissa päiväkotiin, jolloin toteutuksesta vastaa päiväkodin varhaiskasvattajat. KORI 1 tai 2.

1. Lempiäniemen kevätretket. Toukokuun lopussa seurakunnan leirikeskuksessa Lempiäniemessä retkeillään rasteilla sisällä ja ulkona. Teemoina luonnon lisäksi, perhe ja ystävyys. Yhteisiä laululeikkejä sekä askartelu kotiin viemisiksi. Retkeen liittyvät tarjoilut sovitaan erikseen. KORI 1