Ystävyysseurakuntatoiminta

Ystävyysseurakuntatoiminta pitää sisällään mm. retkiä, vierailuja (esim. kuorovierailut) sekä tilaisuuksia, joissa kuullaan terveisiä näiltä ystäviltä.

Ehtoollinen Kaukolassa
Yhteisellä ehtoollisella Kaukolan kirkossa.
Ylöjärven ja Tallinnan Pyhän Hengen seurakunnan Kamarikuorot
Tallinnan Pyhän Hengen seurakunnan kamarikuoro oman kamarikuoromme vieraana ja yhteiskonserttia pitämässä.

Ystävyysseurakunnat

Ylöjärven seurakunnan ystävyysseurakunnat ovat:

• Tallinnan Pyhän Hengen seurakunta (Viron ev.lut. kirkko)
  • Kaukolan seurakunta (Inkerin ev.lut. kirkko) Karjala, Venäjä
  • Hatsinan seurakunta (Inkerin ev.lut. kirkko) Pietarin lähistö, Venäjä

Lisäksi seurakunta on mukana ystävyyshiippakuntatyössä ELCA:n Delaware-Marylandin hiippakunnan kanssa USA:ssa.

Ystävyysseurakuntatyö on nimensä mukaisesti seurakuntien välistä ystävyyttä. Yhteinen usko on toiminnan pohjana. Yhteinen jumalanpalvelus, seurakuntalaisten tapaamiset ja yhteiset projektit ruokkivat mukana olevia. Meitä kutsutaan myös rukoilemaan toistemme puolesta.

UKK - Usein kysyttyjä kysymyksiä ystävyysseurakuntatoiminnasta

> Mitä tarkoittaa ystävyysseurakunta?

Ystävyysseurakunta on toinen seurakunta, jonka kanssa tehdään yhteistyötä. Työ perustuu seurakuntien väliseen sopimukseen. Suurin osa Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien ystävyysseurakuntasopimuksista on solmittu Viron, Inkerin ja Unkarin luterilaisten kirkkojen seurakuntiin. Ystävyysseurakuntia löytyy silti kaikkialta maailmasta. Mukana on myös anglikaanisia ja ortodoksisia seurakuntia.

> Millaista on ystävyysseurakuntatoiminta?

Toiminta voi olla hyvin erilaista ja monipuolista: yhteisiä tapaamisia, leirejä ja matkoja sekä taloudellista avustamista. Yhteistyö on parhaimmillaan keskinäistä kokemusten vaihtoa ja seurakuntalaisten omaehtoista yhteydenpitoa. Ylöjärven seurakunta auttaa ystävyysseurakuntiaan myös asiantuntemuksella ja voimavaroilla, jotka sillä on käytettävissään. Ja merkittävää on ollut se, kuinka voimme itse oppia toisenlaisessa tilanteessa eläviltä seurakunnilta ja kirkoilta.

> Miksi ystävyysseurakuntatoimintaa on?

Se on yksi keino edistää paikallisseurakuntien kansainvälistä vuorovaikutusta kirkkojen välillä, tutustua toisiin kristittyihin ja kulttuureihin. Se on myös osa seurakuntien kansainvälisyyskasvatusta ja kansainvälisen diakonian muoto.

> Missä ovat Ylöjärven ystävyysseurakunnat?

Virossa, Tallinnassa on Pyhän Hengen seurakunta, joka kuuluu Viron ev.lut. kirkkoon. Yhteistyötä on tehty jo 1970-luvulla saakka ja se on ollut hyvin monipuolista. Virossa kirkolla ei ole verotusoikeutta, vaan kirkot toimivat niin kuin yhdistykset. Perustyömuodot ovat jumalanpalvelukset, diakonia, pyhäkoulu, rippikoulu, nuortenillat ja konsertit. Ylöjärven lisäksi Pyhän Hengen seurakunnalla on Suomessa ystävyysseurakuntana Helsingin Töölön seurakunta.

Kaukolassa, Karjalan kannaksella on Kaukolan Johanneksen seurakunta. Seurakunta kokoontuu v. 1933 valmistuneessa kirkossa ja kuuluu Inkerin ev.lut. kirkkoon. Kaukolan seurakunta on viimevuosien aikana saanut kunnostettua käyttönsä pahoin sotien jälkeen kärsinyttä kirkkorakennusta ja pieni seurakunta on myös saanut ottaa vastaan paljon pyhiinvaeltajia ja turisteja. Ylöjärven ohella Kaukolalla on suomalainen ystävyysseurakunta Vantaan Hämeenkylä.

Hatsinan ev.lut. seurakunnalla on ollut vuosikymmenten yhteydet Kuruun ja seurakunta sijaitsee Pietarin lounaispuolella, vanhalla inkeriläisalueella. Ylöjärven ohella Hatsinalla on useita suomalaisia ystävyysseurakuntia: Espoon seurakuntayhtymä (Esbo svenska, Espoonlahti, Leppävaara, Olari, Tapiola, Tuomiokirkko), Espoon tuomiorovastikunta (Espoo Tuomiokirkko, Kauniainen, Kirkkonummi, Leppävaara), Kuopio/Järvi-Kuopio, Lahti/Laune.

> Kuinka voin tulla mukaan?

Rukoilemalla ystävyysseurakuntien puolesta ja osallistumalla toimintaan.

Ystävyysseurakuntatoiminnassa järjestämme mm.

• jumalanpalveluksia
  • konsertteja
  • tapahtumia
  • retkiä ja matkoja

Jos haluat olla mukana tekemässä ja toimimassa ota yhteyttä jyrki.e.koivisto[ät]evl.fi.

Lisätietoja saat seuraamalla mm. seurakunnan nettisivujen tapahtumakalenteria ja sosiaalisen median kanavia.