Ylöjärven seurakunnalle myönnettiin KIVIpalkinto

Luonnonkiviteollisuutta edustava Kivi ry palkitsi Ylöjärven seurakunnan vuoden 2023 KIVIpalkinnolla. Tunnustus kertoo hyvästä ja toimivasta yhteistyöstä seurakuntien ja kivialan toimijoiden kesken. Palkinto jaettiin jo neljättä kertaa. Ylöjärven seurakunnan henkilöstö saa erityisesti kiitosta asiakaspalveluhenkisyydestään ja määrätietoisesta työstään suomalaisen kivikulttuurin säilyttämisen hyväksi.

Ylöjärven hautausmaa ”talvipuvussa”.

Kuva: Ylöjärven hautausmaa ”talvipuvussa”. Kuvan on ottanut Ylöjärven seurakunnan hautaustoimesta erityisammattimies Mia Mehtälä.

Ylöjärven seurakunta valikoitui tämän vuoden KIVIpalkinnon voittajaksi paikallisten kivitoimijoiden antaman poikkeuksellisen positiivisen palautteen perusteella.

”Ylöjärvellä yhteistyö seurakunnan hautaustoimijoiden työntekijöiden ja paikallisten kiviliikkeiden välillä on sujuvaa ja säännöllistä. Samalla muistomerkkien kokoihin ja asennuksiin liittyvät ohjeet ovat kuitenkin selkeitä ja tarkkaan pohdittuja”, Kivi ry:n toiminnanjohtaja Sini Laine kertoo.

”Kertoo työmme arvostuksesta”

Ylöjärven seurakunnan hautaustoimen päällikkö Tuulikki Karhu kertoo, että palkinto oli hautaustoimen työtekijöille yllätys, mutta hyvin arvostettu sellainen.

”Tällainen tunnustus lämmittää ja viestii koko henkilöstöllemme hyvin tehdystä työstä. Iloksemme olemme huomanneet, että saamme yhä enemmän myönteistä palautetta myös hautausmaidemme asiakkailta. On hienoa huomata, että työtämme arvostetaan”, Karhu kommentoi.

Ylöjärven hautaustoimi ylläpitää seitsemää hautausmaata, ja Karhun mukaan seurakunta tekee tiivistä yhteistyötä paikallisten kiviyrittäjien kanssa.

”Viljakkalan ja Ylöjärven hautausmailla tehdään aika usein kivien siirtoa, jotta hautoja voitaisiin avata. Tämä vaatii paljon etukäteissuunnittelua ja myös tarpeiden ennakointia. Meillä toimii poikkeuksellisen hyvin yhteistyö kiviyrittäjien kanssa, sillä tunnemme toisemme vuosien takaa ja meille kaikille on tärkeää loppuasiakkaan tyytyväisyys”, Karhu kertoo.

Jotta siirrot sujuisivat mahdollisimman jouhevasti, seurakunnan hautaustoimi pyrkii helpottamaan kiviyrittäjien työtä huolehtimalla muun muassa lumitöistä ja pohjia sulattelemalla.

Kivikulttuuri on voimissaan Ylöjärvellä

Karhun mukaan Ylöjärven seudulla arvostetaan kiveä muistomerkkien materiaalina ja alueella suositaan omia, paikallisia kivilajeja, kuten Kurun harmaata.

”Hautausmaat ovat yhä monimuotoisempia paikkoja, sillä muistomerkkien muotoilu ja koristelu ovat kehittyneet paljon aiemmasta. Nyt muistomerkkeihin saatetaan liittää vainajalle tärkeitä esineitä tai tuoda niihin pienoisveistoksia”, Karhu kertoo.

Ylöjärvellä halutaan huolehtia myös vanhasta kiviperinteestä.

”Hautausmaamme ovat tärkeä osa kulttuuriperintöämme, ja meille on tärkeää pitää hyvää huolta esimerkiksi esimerkiksi sankarihautausmaiden muistomerkeistä. Suosittelen vierailemaan myös Tammikankaan hautausmaalla, joka on täynnä toinen toistaan hienompia vanhoja muistomerkkejä”, Karhu sanoo.

Ylöjärvellä opastetaan omaisia hyödyntämään vanhoja muistomerkkejä.

”Kerromme asiakkaillemme säännöllisesti, miten kiveä voidaan uudistaa ja hoitaa tai kuinka voidaan lisätä nimiä muistomerkkeihin. Se on paitsi kulttuurihistoriallisesti tärkeää, myös ekologista.”

KIVIpalkinto jaettiin tiistaina 28.3.2023 Suomen Hautaustoiminnan keskusliiton koulutuspäivien yhteydessä Hyvinkäällä.

Lisätiedot:

Tuulikki Karhu