Kiitokset kyselyyn vastanneille perhekerhojen, perheiden tapahtumien, perhemessujen ja perheleirien toteutuksesta Ylöjärven seurakunnassa 2023.

Kysely toteutettiin marraskuussa ja siitä oli ilmoitus kaikissa kerhopisteissä, seurakunnan nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Vastauksia saatiin yhteensä 40. Vastausten määrä on täsmälleen sama kuin edellisvuoden 2022 kyselyssä. Kyselyllä pyydettiin laajalti palautetta perhetoiminnasta, jossa vanhempi on lapsen kanssa yhdessä mukana. Toiminnan tavoitteena on kohdata koko perhe.

Kiitos palautteesta

Kaikista seurakunnan 11 perhekerhosta oli edustettuna vastaajia. Vastanneista lähes joka viides ei ollut mukana perhekerhoissa. Perhekerhotoimintaa arvioitiin numeerisesti 1–5, jossa 5 kuvasi erinomaista tasoa. Perhekerho koettiin odotuksia vastaavaksi. Seurakuntaa kiinnostaa, mikä merkitys hartaus/hiljentymishetkellä on osallistujille. Tämä jakoi mielipiteet: Puolelle osallistujista hartaushetki on todella tärkeä (4-5) ja samalla viidesosalle se oli melko merkityksetön (1-2). Lasten huomiointi (4,6) ja tarjoilut (4,5) vastasivat parhaiten tarpeisiin. Aikuisten huomioinnissa on myös onnistuttu (4,2). Osallistujat kokevat, että he ovat tulleet perheenä kohdatuiksi (4,3). Petrattavaakin on. Puolet vastaajista kokivat, että heiltä on kysytty perhekerhoihin liittyen mielipiteitä, mutta kolmasosa koki, ettei heiltä ole kysytty ollenkaan. Viestintä sai tällä kertaa perhekerhojen osalta hyvän (3,9) arvioinnin. Perhekerhojen viestintään sosiaalisessa mediassa viikoittain on panostettu tänä vuonna.

Vastauksista nousseet toiveet toiminnan kehittämiseen liittyivät perhekerhojen aloitusaikoihin. Iltaan painottuvia kerhoja toivotaan edelleen lisää. Konkreettisia asioita, kuten lelujen vaihtaminen ajoittain sekä kerhojen jatkuvuus myös keskusta-alueen ulkopuolella nousi esille. Lasten koettiin viihtyvän perhekerhoissa todella hyvin.

Perhemessuista kysyttiin toiveita, joita saatiin vähäisesti. Vastaajille tuttuja olivat Mikkelinpäivän messu ja joulukirkko sekä talvitapahtuman perhemessu. Aloitusaika jakoi mielipiteitä, toiselle aamupäivä on parempi ja toiselle iltapäivä. Lasten kutsukirkoista syntymäpäivien yhteydessä oli kokemusta neljäsosalla vastaajista. Nämä sunnuntaisin klo 16 alkavat kutsukirkot olivat toimineet toteutukseltaan vastaajien mukaan. Ikätasoinen ohjelma oli huomioitu.

Perheiden leiripäivät olivat vielä suurimmalle osalle vastaajista aivan uusi asia. Niistä toivottiinkin enemmän viestintää. Muutamat leiripäiviin osallistuneet antoivat varsin positiivista palautetta toiminnan kokonaisuudesta, leiriläisten kohtaamisesta ja ulko- ja sisäohjelmien suhteesta.

Perhetoiminta Pikkuhelppi, joka tarjoaa lyhytaikaista ammattitaitoista apua lapsiperheelle keskustelun ja lastenhoidon keinoin oli tuttua 67 % vastaajista. Lähes neljäsosa luki Pikkuhelpistä kyselyn kautta ensimmäisen kerran. Viidesosa vastaajista arvioi, että heidän perheellään olisi tarvetta Pikkuhelpille. Kysely ohjasi suoraan yhteydenottolomakkeeseen.

Yleisestä palautteesta nousi vanhempien kiitollisuus tapahtumiin. Vauvan päivä koettiin onnistuneeksi ja selkeästi suunnitelluksi. Samoin syyslomalla järjestetyt nukketeatteri ja kotaretki saivat positiivista palautetta. Viljakkalan ja Kurun alueiden huomioiminen jatkossakin toiminnassa koettiin tärkeänä. Yleisesti toivottiin, että perheiden toimintaa ei vähennettäisi.

Viestintään toivottiin kehittämistä. Kyselyn mukaan varhaiskasvatuksen Mukulamenoa seuraa 70 % vastaajista. Samanniminen Instagram tili tavoittaa lähes puolet vastaajista. Facebookin muilta sivuilta jakojen kautta löytää tiedon kolmasosa ja edelleen kolmasosan tavoittaa seurakunnan ylläpitämät valotaulut mainoksineen. Lehdestä lukee tapahtumista enää joka kymmenes vastaaja.

Seurakunnan varhaiskasvatuksen työalajohtaja Anne Vanhatalo kiittää kaikkia vastanneita. Perheiden parissa tehtävään toimintaan halutaan jatkossakin panostaa, niin että mitään kynnystä osallistumiselle ei olisi. Vastaukset käydään läpi varhaiskasvatuksen tiimissä ja palaute otetaan huomioon toimintaa suunnitellessa. Kokonaisuudessa saatuun palautteeseen voi olla todella tyytyväinen. Tiimissämme ovat perheiden toimintaa tekemässä ammattitaitoiset lastenohjaajat ja varhaiskasvatuksen ja perhetyön koordinaattori ja kasvatuksen pappi. Yhdessä tiimin ja perheiden kanssa toimintaa toteuttaen vastataan parhaiten odotuksiin.

Vastaajien kesken arvottiin kaksi 30 € arvoista lahjakorttia seurakunnan Unelmakahvilaan. Arvonta suoritettiin Randomizer sovelluksella, joka arpoi satunnaisesti voittajiksi Saijan ja Elinan. Voittajille on ilmoitettu asiasta.

Anne Vanhatalo
Anne Vanhatalo