Kehittäminen ja tulevaisuus avainteemoina piispan kanssa

Ylöjärven seurakunnan vuoro on olla vuoden 2024 aikana yksi Tampereen hiippakunnan seurakunnista, joissa toteutetaan piispantarkastus. Ylöjärven piispantarkastusprosessi alkaa sunnuntaina 14.1. aloitusmessulla ja yhteisellä, kaikille avoimella kirkkokahvikeskustelulla. Kehittäminen ja tulevaisuus ovat avainteemoja sekä aloitussunnuntaissa että koko prosessissa.

Piispa Matti Repo

Piispantarkastuksen luonne on nykypäivänä ensisijaisesti keskittyminen seurakunnan tulevaisuuden kysymyksiin. Erilaisissa työskentelyissä noin puolen vuoden prosessin aikana etsitään yhdessä suuntia seurakunnan tärkeiksi ja ajankohtaisiksi näkemiin teemoihin.

Ylöjärven piispantarkastus alkaa sunnuntaina 14. tammikuuta messulla Ylöjärven kirkossa klo 10.00. Messussa siunataan myös tehtäviinsä seurakunnan uusia työntekijöitä. Messun jälkeen on seurakuntakeskuksessa kirkkokahvit sekä kaikille avoin yhteinen työskentely piispantarkastuskonsulttien johdolla noin klo 12.30-13.30. Kirkkokahvikeskusteluun osallistuu myös seurakunnan työntekijöitä ja luottamushenkilöitä. Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo on mukana koko päivän ajan.

Piispantarkastusprosessi jatkuu myöhemmin keväällä ja alkusyksyllä seurakunnan luottamushenkilöille ja työntekijöille suunnatuilla kokoontumisilla. Perinteinen piispan visitaatioviikonloppu koittaa syksyllä 15.-17.11. Tällöin piispa tutustuu Ylöjärven seurakuntaan ja sen toimintaympäristöön lähemmin perjantaipäivän ajan, lauantaina työntekijät ja luottamushenkilöt kokoontuvat ja sunnuntaina päätetään piispanmessuun ja piispantarkastuksen päätösjuhlaan.

(Kuva: Juha Valkeajoki)

2024-01-08 14:42:00.0