Seurakuntakoulussa keskustellaan uskon ydinteemoista

Yksi Ylöjärven seurakunnan tämän kevään toiminnan uutuuksista on joka toinen sunnuntai seurakuntakeskuksen Unelmakahvilassa järjestettävä, kaikille avoin seurakuntakoulu. Se kutsuu keskustelemaan yhdessä uskon ja elämän isoista kysymyksistä.

Marita Ihantola ja Katariina Heikkilä

Kuvateksti: Kaikki ovat tervetulleita keskustelemaan kristinuskon ydinaiheista kahvikupin äärelle, rohkaisevat seurakuntakoulun vastuuhenkilöt Marita Ihantola ja Katariina Heikkilä.

Idea seurakuntakoulusta alkoi havainnosta, että kristinuskon peruskysymyksiin paneutunut Alfakurssi oli tullut tiensä päähän. Tilalle haluttiin jotain vastaavaa, mutta kevyellä rakenteella ilman velvollisuutta olla joka kerta mukana.
– Kohta 20 vuotta pidetyt Alfakurssit olivat aluksi kovinkin suosittuja, mutta niihin ilmoittauduttiin sitovasti aina 10 kerraksi. Suosio hiipui, joten tilalle tarvittiin kevyempi versio, johon voi osallistua vaikka vain yhden kerran sen mukaan, miten aiheet kiinnostavat, Ylöjärven seurakunnan aikuistyön koordinaattori Teija Ojala perustelee.

Pastori Esa Järnvall piti asiasta aivoriihtä aikuistyön Ojalan sekä seurakuntakouluun vastuuhenkilöiksi lupautuneiden Katariina Heikkilän ja Marita Ihantolan kanssa. Kolmas vastuuhenkilö on Varpu Rissanen.
– Lähdemme siitä, että joka toinen sunnuntai kello 17 seurakuntakeskuksessa pidettävän TEHOmessun kanssa vuoroviikoille rakennetaan kello 16–17.30:ksi kokoontuminen. Se alkaa 10–12 minuutin alustuksella päivän teemasta ja jatkuu siitä eri näkökantoja esiin tuovalla keskustelulla, Heikkilä kertoo.

Vastuuhenkilöt huolehtivat alustuksista, johtavat kahvikupillisen ääressä käytäviä keskusteluja ja laittavat sille puolentoista tunnin jälkeen pisteen. Rakenne pidetään jämäkkänä, jottei keskustelu ryöpsähdä päivän teemasta ohitse.

”Keskustelussa ei ole tyhmiä kysymyksiä”

Seurakuntakoulu alkaa sunnuntaina 28.1. Kolminaisuus teemalla. Muut päivät ja aiheet ovat:
11.2. Kuka Jeesus on?
25.2. Miksi Jeesus kuoli?
10.3. Miten on mahdollista uskoa?
24.3. Miksi ja miten lukisi Raamattua?
7.4. Miten Jumala johdattaa meitä?
21.4. Kuka Pyhä Henki on?
5.5. Mitä Pyhä Henki tekee?
19.5. Miten voin täyttyä Pyhällä Hengellä?

Otsikoistakin voidaan päätellä, että kokoontumisissa käsitellään kristinuskon ydinasioita, mutta Heikkilän mukaan kynnys on tehty todella matalaksi. Ennakkoilmoittautumisiakaan ei tarvita.
– Osallistujan ei tarvitse välttämättä etukäteen tietää kristinuskosta mitään. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, eikä kenenkään mielipidettä kyseenalaisteta, Heikkilä tiivistää koulun periaatteen.
– Jos esille nousee jokin kysymys, johon keneltäkään ei juuri siinä hetkessä löydy vastausta, voimme esittää sen esimerkiksi jollekin teologille ja palata siihen seuraavalla kerralla, hän lupaa.

Jos seurakuntakoulu osoittautuu toimivaksi ideaksi, tarkoituksena on jatkaa sitä syksyllä, sillä aiheitahan Raamatussa riittää lähes loputtomasti.
– Ensimmäisten kokoontumisten teemat sopivat hyvin kevääseen, mutta syksyyn jäi tosi paljon aivan olennaisia aiheita, Ojala myöntää. TEHOmessuihin on houkuteltu ennen muuta lapsiperheitä, mutta myös yhteisöllisestä messusta
kiinnostuneita kaiken ikäisiä ylöjärveläisiä. Niiden musiikista vastaa livebändi, ja muutenkin messun toteutuksesta vapaaehtoisten joukko.

Odotetaanko seurakuntakoulunkin tavoittavan ennen muuta samoja osallistujia?
– Toivon, että seurakuntakouluun tulisi paljon heitä, joita hengelliset asiat kiinnostavat, mutta jotka eivät vielä ole löytäneet omaa tapaansa osallistua seurakunnan toimintaan,
Teija Ojala sanoo.
– Kaikki ovat ilman mitään sitoutumista tervetulleita ihmettelemään, kuka Jumala on ja mistä Raamatussa on kysymys.

Teksti: Antti-Pekka Lehtonen
Kuva: Sakari Vanhanen

(Uutinen on julkaistu 10.1.2024 seurakunnan Kirkko Näkyy -tiedotuslehdessä)

Mon Jan 22 14:53:00 EET 2024