Kurun kirkon 240-vuotisjuhlamessu 14.11.

Sunnuntaina 14.11. klo 10.00 Kurun kirkon messussa vietetään Kurun kirkon 240-vuotisjuhlaa. Kirkko vihittiin käyttöön syyskuun 30 päivä vuonna 1781. Rakennusmestarina toimi Matti Åkerblom, joka myös piirsi kirkon.

Kurun kirkko - ilmakuva

Juhlamessussa musisoi Kurun kirkkokuoro Eija Multasen johdolla sekä soitinyhtye Naapurin Onni kokoonpanolla Sanna Loikas, piano, Kyösti Aalto, kontrabasso, Lauri Voipio, sello ja Reijo Nieminen, haitari. Kirkkoherra Ulla Ruusukallio saarnaa ja liturgina on kappalainen Matti Mikkola. Seurakuntalaisia on mukana eri tehtävissä. Juhlamessussa on paikalla myös Matti Åkerblomin sukua suoraan alenevassa polvessa.

Messun jälkeen lähetystyön toimikunta tarjoaa kirkkokahvit kirkossa.

Tiesitkö muuten, että Kurun kirkon valmistuessa 1781 Ruotsin kuningas ja Suomen hallitsija oli Kustaa III ja Venäjänmaata hallitsi Katariina Suuri. Wolfgang Amadeus Mozart oli 25-vuotias, Suomen ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti Suomenkieliset Tieto-Sanomat oli ilmestynyt jo viiden vuoden ajan Turussa ja Suomen väkiluku oli n. 665 900 henkeä.

Monenlaisten Kurun ja isänmaamme vaiheitten keskellä on sukupolvesta toiseen kokoonnuttu nyt juhlaa viettävään kirkkoon kiittämään ja rukoilemaan. Tuohon sukupolvien ketjuun nytkin liitymme. Tervetuloa sunnuntaina kirkkoon klo 10!

(Kuva: Rami Marjamäki)

2021-11-07 13:27:00.0