Poissaolon korvaaminen isoskoulutuksessa

Poissaolon isoskoulutuksesta voi ja se kannattaa korvata. Kun teemme loppuvuodesta isosvalintoja ripareille, leireille voi päästä vain jos isoskoulutusta on suoritettu riittävä määrä. Isonen ja apuri toimivat luottamuksellisissa tehtävissä, ja vain suorittamalla koulutuksen voimme katsoa nuoren sitoutuneen tehtäväänsä ja saaneen riittävän tiedon näistä tehtävistä suoriutumiseksi.

Miten voin korvata poissaoloni?

Sinun ei tarvitse tietää, miltä iskokerralta olet ollut pois. Ainoastaan poissaolojen määrällä on merkitystä. Korvaustavat on mietitty sen mukaisesti, oletko ollut poissa kerran, kahdesti vai useammin.

Tehtävät ovat samat kaikille iskolaisille.

Tehtäviä tehdessäsi muista, että tärkeintä ei ole täydellinen suoritus, vaan että tekemisistäsi näkyy parhaansa yrittäminen ja oma ajattelu. Tee siis tehtävät ajatuksen kanssa.

Huom: Myös iskoleiri lasketaan yhdeksi poissaoloksi.

Kysymyksissä voit olla yhteydessä Sannaan 044 7868 062 tai Askoon 044 7868 070 viestillä tai soittamalla.

Ensimmäinen poissaolo: Palvelutehtävä

Tee jollakin tavalla hyvää toiselle tekemällä jokin palvelus hänelle. Tarkemmat ohjeet linkistä löytyvästä tiedostosta. Olet saattanut tehdä vastaavanlaisen tehtävän riparillasi. Jos olet, voit verrata kokemustasi silloin ja nyt.

Kun olet suorittanut tehtävän, ota selfie palvelusi vastaanottaneen henkilön kanssa ja lähetä se Sannalle tai Askolle Whatsapp-viestinä. Liitä mukaan pohdintojasi tehtävään liittyvään kysymyksiin.

Palvelutehtävä isoselle/apurille -tiedosto

Toinen poissaolo: Minä isosena/apurina

Pohdi, millainen isonen tai apuri olet. Toteutustavassa saat käyttää omia vahvuuksiasi ja luovuuttasi: kirjoita, videoi, tee miniportfolio, piirrä sarjakuva, äänitä, tee meemejä, mikä sinulle onkaan luonteva tapa tuottaa ajatuksesi.

Voit lähettää tehdyn tehtävän sähköisesti Sannalle tai Askolle, tai voit tulla vaikka nuorteniltaan esittelemään sen jollekin paikallaolevalle ohjaajalle.

Pohdittavat aiheet:

• - Miksi haluan isoseksi/apuriksi? (Jos olet jo ollut isosena, niin miksi haluat jatkaa?)

• - Mikä sinulle on tärkeää elämssä?

• - Mikä sinulle on tärkeää isosena/apurina?

• - Missä olen hyvä?/omat vahvuuteni

• - Mikä minua jännittää omassa tehtävässäni? Miten aion selviytyä sen kanssa?

• - Täydennä ajatus: Toivon muilta isosilta ja ohjaajilta...

• - Täydennä ajatus: Toivon, että...

Kolme tai useampi poissaolo: Tehtävät + korvauspäivä

Palvelutehtävän ja Minä-pohdinnan lisäksi tulee osallistua korvauspäivään, jossa kerrataan tärkeimmät iskon aiheet.

Korvauspäivät järjestetään maanataina 11.12. ja tiistaina 12.12. klo 17-20 Kellarilla.

Osallistuminen jompaankumpaan päivään.

Kysyttävää korvauksista?